Zostać liderem

Jak stać się osobą, za którą pójdą inni?

Nowoczesny lider

John Quincy Adams powiedział: „Jeśli to, co robisz, inspiruje innych do tego, by marzyć, uczyć się, robić więcej i stać się kimś lepszym – jesteś liderem”. Jak zostać odważnym i wrażliwym liderem w przestrzeni placówki edukacyjnej? Jak stworzyć i zrealizować porywającą wizję organizacji uczącej się? Niniejszym artykułem inicjujemy całoroczny cykl poświęcony nowoczesnemu przywództwu edukacyjnemu.

Dyrektor szkoły jako lider, czyli specyfika przywództwa edukacyjnego

Przywództwo edukacyjne i jego znaczenie dla efektywnego funkcjonowania placówek oświatowych od kilku dekad jest przedmiotem żywej dyskusji. Niewątpliwie dyrektor jako lider odgrywa kluczową rolę w organizacji, jaką jest szkoła. Podejmując próby zdefiniowania przywództwa edukacyjnego, podkreśla się specyfikę tej formy zarządzania w porównaniu z kierowaniem innymi organizacjami. Zwraca się przy tym uwagę na rozwojowy aspekt przywództwa edukacyjnego rozumianego jako zespół kompetencji pozwalających kierować procesem wpływania na siebie i innych. Umożliwia to bowiem wspólne osiąganie celów zakładanych przez szkołę jako organizację. 

Do zbioru kompetencji kluczowych dla przywództwa edukacyjnego zalicza się umiejętności: 

  • techniczne, rozumiane jako organizowanie pracy szkoły, czyli przydział zadań, podział godzin, zarządzanie zasobami materialnymi,
  • ludzkie, czyli zdolności komunikacji, zarządzania procesem grupowym, mierzenie się z konfliktami,
  • edukacyjne, dotyczące procesu uczenia się,
  • symboliczne, związane z wiedzą o kluczowych dla szkoły wartościach,
  • kulturowe, związane z budowaniem systemu normatywnego.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że dla szkoły jako organizacji wartością nadrzędną jest rozwój człowieka na poziomie indywidualnym, grupowym i społecznym. Przywództwo, zwłaszcza edukacyjne, wymaga kompetencji komunikacyjnych i społecznych oraz świadomości, które obszary funkcjonowania organizacji są strategiczne dla procesu rozwojowego. Dyrektor jako przywódca powinien zatem mieć doświadczenie w zakresie:

  • budowania pozycji w grupie i kształtowania relacji z innymi ludźmi,
  • wpływu społecznego i presji otoczenia oraz radzenia sobie z nimi,
  • udziału w podejmowaniu decyzji grupowych i w kontekście grupy,
  • negocjowania i dokonywania transakcji społecznych,
  • znajomości zasad szeroko rozumianego rozwoju społecznego i jego wpływu na inne sfery rozwoju człowieka,
  • rozumienia prawidłowości rozwoju myślenia społecznego i społeczno-moralneg...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI