Punkt wyjścia
Proces działań rozwojowych na rzecz potrzebnych zmian zakłada na ogół przeprowadzenie czterech następujących kroków:
- diagnoza pracy szkoły,
- planowanie działań, które pozwoli na wybór kierunków i określenie rezultatów planowanej zmiany,
- realizacja procesu wspomagania,
- ocena efektów.
Diagnoza w tym zestawie jest krokiem kluczowym, gdyż pozwala określić rzeczywisty stan oraz zasoby powiązane z realizacją kształcenia określonych kompetencji. Co więcej, świadomość stanu i efektów pracy szkoły w badanym zakresie, w odniesieniu do standardów i oczekiwań, jakie w tym obszarze zakłada prawo, pozwalają określić cele rozwojowe szkoły i nauczycieli, a co za tym idzie, doprecyzować niezbędne działania i konkretne formy realizacji procesu wspomagania w wybranym obszarze. Wyniki diagnozy oraz powiązane z nią cele planowanej zmiany powinny również stanowić podstawę do budowania narzędzi oraz wdrożenia procedur umożliwiających przeprowadzenie oceny efektywności podjętych w szkole działań.
Ważnym aspektem przeprowadzonej diagnozy jest także unaocznienie społeczności szkolnej, a w szczególności nauczycielom oraz dyrekcji, rzeczywistego stanu funkcjonowania szkoły i w konsekwencji związanych z nim potrzeb oraz możliwości ich zasp...