Kmunikacja – tak naturalna, że aż niezauważalna – znacznie ułatwia nam codzienne funkcjonowanie, chociaż zdarza się, że staje się źródłem konfliktów i może prowadzić do nieprzyjemnych sytuacji. Doświadcza tego każdy człowiek, jednak szczególnie narażone na różnicę zdań – a co się z tym wiąże, na prawdopodobieństwo wejścia w sytuacje konfliktowe – są osoby, które działają w imieniu innych, a więc ci, którzy podejmują decyzje dotyczące grupy ludzi, czyli zarządzają zespołem.
Należą do nich dyrektorzy placówek oświatowych, którzy każdego dnia wchodzą w liczne relacje zawodowe zarówno z osobami dobrze im znanymi: z nauczycielami i pracownikami niepedagogicznymi, rodzicami uczniów, samymi uczniami, jak i z tymi, którzy nawiązują współpracę z placówkę, działając w określonym celu. Ciągłe przebywanie wśród ludzi zachęca do nieustannej wymiany komunikatów, sprzyja jednak również występowaniu sytuacji konfliktowych, dlatego ważne jest, by dyrektor miał kompetencje pozwalające mu sprawnie zarządzać w każdej sytuacji, również wtedy, gdy on i jego rozmówca mają odmienne
zdania.
Kompetencje komunikacyjne
Kompetentny jest ktoś, kto jest gotowy do podejmowania określonych działań, czyli ma odpowiednie zasoby – umiejętności. Nie można być jednak tak po prostu „kompetentnym”, ponieważ słowo „kompetencja” odnosi się do określonego obszaru działalności, w ramach którego nabywa się wiedzę i konkretne umiejętności w procesie uczenia się i doświadczania (Filipowicz 2016, s. 11–12). Posiadanie informacji na dany temat nie jest równoznaczne z nabyciem kompetencji. Uświadomienie sobie tego jest bardzo ważne, zwłaszcza w takim zakresie jak kompetencje komunikacyjne, które wykorzystujemy w każdej sytuacji naszego życia.
Należy ponadto wziąć pod uwagę, że nabycie kompetencji w określonym czasie nie oznacza, iż będą one aktualne w innej sytuacji. Nabywanie nowych kompetencji jest niezbędne, by móc funkcjonować we wciąż zmieniającej się rzecz...