Najważniejsze czynności dyrektora związane ze skreśleniem ucznia szkoły niepublicznej

Zgodnie z prawem: skreślenie ucznia

Podobnie jak wiele innych prawnych aspektów funkcjonowania szkół niepublicznych, kwestia skreślania z listy uczniów również budzi sporo wątpliwości. Chociaż brak wystarczająco precyzyjnych przepisów prawnych, istotne wskazówki można odnaleźć w treści orzeczeń sądowych. Na ich podstawie możliwe jest wskazanie najważniejszych czynności związanych ze skreślaniem uczniów w niepublicznych szkołach.

Stosunek prawny łączący ucznia ze szkołą niepubliczną

Podstawowa przyczyna wątpliwości co do zasad skreślania uczniów szkół niepublicznych wynika z dwoistego charakteru stosunku prawnego, jaki łączy szkołę z uczniem. Podjęcie nauki w szkole niepublicznej wymaga bowiem zawarcia odpowiedniej umowy cywilnoprawnej – co w efekcie powoduje, że relacja łącząca ucznia ze szkołą niepubliczną jest nieco inna niż w przypadku szkół publicznych (w których mamy do czynienia wyłącznie z relacją o charakterze administracyjnoprawnym). W praktyce przyjmuje się więc, że w przypadku szkół niepublicznych uczeń związany jest dwoma rodzajami stosunku prawnego:

  • cywilnoprawnym – którego podstawę stanowi umowa o naukę zawarta z osobą prowadzącą daną szkołę,
  • administracyjnoprawnym – łączącym ucznia ze szkołą ze względu na istniejące przepisy prawa oświatowego oraz osadzenie szkół niepublicznych w polskim systemie oświaty.

Z pewnością ustanie jednego z powyższych stosunków prawnych powoduje również ustanie drugiego. Powstaje jednak pytanie, czy stosunek administracyjnoprawny może zostać uznany za wtórny wobec stosunku cywilnoprawnego, a ściślej: czy rozwiązanie umowy cywilnoprawnej zawartej między uczniem a organem prowadzącym, powoduje, że nie jest już konieczne wydanie decyzji w sprawie skreślenia ucznia. Takie stanowisko zajął np. NSA w postanowieniu z 14 października 2015 r. (sygn. akt. I OSK 2098/15). W postanowieniu wskazał on, że umowa o naukę podlega regułom zawartym w Kodeksie cywilnym, w tym dotyczącym rozwiązania umowy oraz wad oświadczeń woli i uchylenia się od ich skutków prawnych (podlegającym kognicji sądów powszechnych cywilnych). W ocenie NSA uczeń szkoły niepublicznej nawiązuje dwa równoległe i wewnętrznie sprzężone stosunki prawne: cywilnoprawny (który opiera się na umowie o naukę łączącej go z osobą prowadzącą placówkę) i administracyjnoprawny (łączący go bezpośrednio ze szkołą). Stosunek administracyjny jest zatem niejako stosunkiem wtórnym w odniesieniu do kontraktu cywilnego zawartego przez...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI