Rola doraźnych zastępstw
Zgodnie z art. 35 ust. 2a KN przez godzinę doraźnego zastępstwa należy rozumieć godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych przydzieloną nauczycielowi ponad jego tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć, realizowaną w zastępstwie za nieobecnego nauczyciela. W przeciwieństwie do godzin ponadwymiarowych, przepisy nie określają maksymalnego limitu godzin, które mogą zostać przydzielone w tym trybie. Należy jednak podkreślić, że sama natura omawianego rozwiązania przesądza o jego wyjątkowym i przejściowym charakterze. Doraźne zastępstwa powinny być stosowane wyłącznie incydentalnie, w celu doraźnego zapewnienia ciągłości pracy placówki do czasu wprowadzenia innych rozwiązań kadrowych, takich jak: zatrudnienie nauczyciela na zastępstwo, przydzielenie godzin ponadwymiarowych bądź – w sytuacjach przewidzianych przepisami – podwyższenie pensum wybranym nauczycielom. W konsekwencji, w razie spodziewanej dłuższej nieobecności nauczyciela, np. z powodu urlopu wychowawczego czy urlopu dla poratowania zdrowia, stosowanie konstrukcji doraźnych zastępstw należy uznać za nieprawidłowe.
Przykład
Nauczyciel przebywa na zwolnieniu lekarskim, a dyrektor zamierza powierzyć jego godziny innemu nauczycielowi w drodze tzw. zastępstw koleżeńskich, polegających na wzajemnym odpracowywaniu zajęć za zgodą zainteresowanych. Tego rodzaju rozwiązanie nie ma jednak żadnych podstaw prawnych. Dyrektor jako osoba odpowiedzialna za organizację pracy placówki ma obowiązek formalnego przydzielenia zastępującemu nauczycielowi godzin doraźnych zastępstw, a w konsekwencji także wypłaty należnego wynagrodzenia z tego tytułu.
Doraźne zastępstwo obejmuje wyłącznie prowadzenie zajęć z dziećmi i nie może być utożsamiane z przydzielaniem innych obowiązków, takich jak sporządzanie dokumentacji pedagogiczn...
Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu dotacji, prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz organy kontrolujących rozliczanie dotacji oświatowych.