Wykonywanie obowiązków placówki niepublicznej w okresie epidemii
Punktem wyjścia do przygotowania się do realizacji zadań związanych z zakończeniem roku szkolnego 2020/2021 jest przypomnienie aktualnych regulacji szczególnych, związanych z funkcjonowaniem jednostek oświaty w okresie epidemii.
Do najważniejszych aktów prawnych w tym zakresie należą:
- rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
- rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Chociaż przepisy te nie nakładają co do zasady nowych obowiązków na niepubliczne jednostki oświaty, to jednak w sposób zasadniczy zmieniają one sposób i formę wykonywania dotychczas istniejących. Należy zatem regularnie sprawdzać, czy zmiana tych przepisów, np. będąca odpowiedzią na zaostrzający się stan epidemiologiczny, nie wpłynie na sposób wykonania zadań przez placówkę.
Przeprowadzenie spotkania z nauczycielami
W zależności od rozwiązań wewnętrznych koniec roku szkolnego to dobra okazja na zorganizowanie zebrania rady pedagogicznej, a jeżeli taki organ nie został w szkole wyodrębniony – spotkania z nauczycielami w celu podsumowania kończącego się roku szkolnego oraz zaplanowania pracy na nadchodzący rok. W sytuacji, gdy trwająca epidemia spowoduje konieczność prowadzenia zdalnego nauczania również w kolejnym roku szkolnym, spotkanie z nauczycielami może być dobrą okazją do ustalenia kwestii związanych z:
- dostępem nauczycieli i uczniów do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między uczniami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
- ustalenia lub zmiany technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych przez nauczycieli do realizacji zajęć,
- określenia lub zmiany zasad bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do ustalonych w szkole technologii informacyjno-komunikacyjnych,
- ustalenia, we współpracy z nauczycielami, źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których uczniowie mogą korzystać,
- poczynienia przygotowań do ewentualnej modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego lub szkolnego zestaw...