Godziny do dyspozycji dyrektora w praktyce szkolnej

Zgodnie z prawem: czas pracy

Uczniowie szkół publicznych mają możliwość skorzystania z zajęć, które dodatkowo oferuje im dyrektor na danym etapie edukacyjnym. Szkoły niepubliczne powyższych obowiązków nie mają, natomiast mogą się wzorować na takich rozwiązaniach. Prezentujemy najważniejsze kwestie dotyczące tzw. godzin do dyspozycji dyrektora.

Stosowanie ramowego planu nauczania

Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe publiczne szkoły mają obowiązek realizować ramowe plany nauczania. Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół określają m.in. tygodniowy (w przypadku szkół prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny) wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas lub semestrów w danym typie szkoły przeznaczony na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz tygodniowy (semestralny) wymiar godzin do dyspozycji dyrektora szkoły.
Z kolei szkoła niepubliczna na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 2 p.o. realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu. Wynika z tego, że szkoła niepubliczna nie ma obowiązku, ale może realizować dodatkowe zajęcia, o których decyduje dyrektor, natomiast zasady ich organizacji powinien określać statut danej szkoły, w tym możliwe jest przyjęcie zasad obowiązujących w szkołach publicznych (art. 172 ust. 2 pkt 4 p.o.).

Wymiar i rozkład godzin do dyspozycji dyrektora

Dla szkół publicznych określają go załączniki do r.r.p.n. Prawodawca przyjął metodę jego określania poprzez podanie ogólnej liczby godzin do zrealizowania na poszczególnych etapach edukacyjnych tygodniowo (semestralnie) w szkole podstawowej, liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole I stopnia, szkole specjalnej przysposabiającej do pracy i szkole branżowej II stopnia. Takich zajęć nie przewidziano do prowadzenia w szkole policealnej.
O rozkładzie godzin – oraz o tym, czy będzie on równomierny, czy też nie – w poszczególnych klasach decyduje dyrektor publicznej szkoły. 

Na przykładzie szkoły podstawowej można wskazać, że na etapie edukacji wczesnoszkolnej do zorganizowania są łącznie 3 godziny tygodniowo razem w trzyletnim okresie nauczania. Dyrektor może więc przydzielić po jednej godzinie w klasach: I, II i III, ale ma również możliwość przyjęcia innego r...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI