Nauczyciel wspomagający w przedszkolach i szkołach niepublicznych

Kadry i płace

Od roku szkolnego 2022/2023 w niepublicznych jednostkach oświatowych funkcjonują obok siebie dwa stanowiska pedagogiczne, zajmowane przez osoby z kwalifikacjami z pedagogiki specjalnej – tzw. nauczyciel wspomagający oraz pedagog specjalny. Istotne jest ich rozróżnianie z uwagi na odrębne regulacje dotyczące kluczowych zagadnień.

Kiedy trzeba zatrudnić nauczyciela wspomagającego?

Nauczycielem wspomagającym (lub nauczycielem – cieniem) potocznie nazywa się nauczyciela mającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, zatrudnianego dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Przypadki, kiedy zatrudnienie takiego nauczyciela jest obligatoryjne albo fakultatywne, regulują przepisy § 7 ust. 1–3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym – dalej r.w.o.k.w.i.o.– które niepubliczne jednostki oświatowe mają obowiązek stosować poprzez odesłanie z art. 174 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – dalej u.p.o..

Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego jest konieczne:

  • w integracyjnych: przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, szkołach lub oddziałach – w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • w przedszkolach ogólnodostępnych, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zaburzenia ze spektrum autyzmu lub niepełnosprawności sprzężone – w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych.

Natomiast za zgodą organu prowadzącego możliwe jest zatrudnienie nauczyciela wspomagającego także w przedszkolach ogólnodostępnych, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI