Odpowiedzialność szkoły w zakresie bezpieczeństwa uczniów

Bezpieczeństwo w placówce

Jednym z kluczowych zadań realizowanych przez szkołę jest zapewnienie uczniom bezpieczeństwa. Jakie konkretnie czynności musi podjąć dyrektor szkoły i nauczyciele w tym obszarze działalności?

Należy zaznaczyć, że chodzi tutaj o odpowiedzialność szkoły jako instytucji, a to oznacza, że dotyczy ona wszystkich podmiotów szkolnych, w tym zwłaszcza nauczycieli. Punkt wyjściowy rozważań w tym zakresie stanowią zapisy art. 6 pkt 1 oraz art. 7 ust. 2 pkt 6 Karty Nauczyciela, które stanowią, że nauczyciel jest zobowiązany do zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, natomiast dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, oraz nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Nowelizacja ta jest zapowiedzią zupełnie nowego rozporządzenia w zakresie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach, które będzie niebawem wydane w oparciu o upoważnienie zawarte w art. 125 ustawy Prawo oświatowe. 

Jak rozumieć pojęcie bezpieczeństwa?

Bezpieczeństwo to „(…) stan psychiczny lub prawny, w którym jednostka ma poczucie pewności, oparcie w drugiej osobie lub w sprawnie działającym systemie prawnym” (B. Dunaj, Słownik współczes-
nego języka polskiego, Warszawa 1996). To również „stan, generujący potrzebę zaspokojenia konkretnego braku w odniesieniu do między innymi zapewnienia odpowiednich warunków życia” (W. Okoń, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998, s. 307). Z uwagi na swoją naturę, poczucie bezpieczeństwa rzutuje na funkcjonowanie człowieka, kreowanie szczęśliwych relacji, osiąganie sukcesów, trwałych osiągnięć czy prowadzenie udanego życia. Dotyczy to w szczególny sposób środowiska szkolnego i osiąganych sukcesów edukacyjnych czy wręcz efektów nauczania. Dla człowieka żyjącego w obecnej dobie potrzeba bezpieczeństwa stała się równorzędna potrzebom fizjologicznym. Przytaczane zapisy Karty Nauczyciela związane są bezpośrednio również z zasadami organizowania wycieczek szkolnych i innymi działaniami nauczyciela dotyczącymi zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, w tym również w czasie zajęć dydaktycznych i wychowawczych realizowanych w szkole lub placówce – np. właściwe pełnienie dyżurów. Nie ulega wątpliwości, że kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na lekcjach, zajęciach, przerwach, zawodach sportowych, imprezach szkolnych, a także wycieczkach poza teren szkoły (placówki), odgrywają nauczyciele. Sprawia to uwrażliwienie na kwestie bezpieczeństwa od strony technicznej, dotyczącej miejsca zajęć czy przyrządów i pomocy naukowych wykorzystywanych na lekcjach. Jednak zgodnie z tym, co zostało już powiedziane, zapewnienie podopiecznym bezpieczeństwa nie odnosi się wyłącznie do aspektów technicznych, ale właściwie w głównej mierze bazuje na właściwym traktowaniu ucznia i dbałości o jego komfort psychiczny w edukacji. 

Zmiany wprowadzone przez nowelizację

W pierwszej kolejności zwrócimy uwagę na zmiany w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa uczniom, jakie wprowadziła wspomniana wcześniej nowelizacja. Dotyczy ona:

  • obowiązku rejestrowania wyjść grupowych uczniów, które nie są wycieczkami. Rejestr musi być prowadzony przez dyrektora szkoły lub placówki i powinien zawierać takie dane jak: data, miejsce i godzina wyjścia lub zbiórki uczniów, cel lub program wyjścia, miejsce i godzinę powrotu, imiona i nazwiska opiekunów, liczba uczniów oraz podpisy opiekunów i dyrektora (§ 1 pkt 1 noweli). Do prowadzenia rejestru dyrektor może upoważnić inną osobę. Wzór takiego rejestru znajduje się w Narzędziowni. Do ...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI