Jedną ze zmian, jakie spowodowało wejście w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (czyli RODO), było wprowadzenie do ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe regulacji art. 108a, dotyczącego zasad prowadzenia monitoringu w jednostkach oświatowych.
Prowadzenie monitoringu wiąże się z koniecznością przetwarzania danych osobowych, przy czym są to nie tylko dane osobowe uczniów czy wychowanków, ale również dane innych osób objętych monitoringiem, np. wszelkich osób odwiedzających szkołę. Zauważyć należy, że zgodnie z art. 4 pkt 1 RODO „dane osobowe” oznaczają wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora, takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.
Wymogi prawne dotyczące przetwarzania danych
Tożsamość fizyczna może oczywiście zostać określona na podstawie zapis...