Najczęstsze nieprawidłowości w trakcie kontroli organu dotującego

Z praktyki kancelarii

Wiele zostało dotychczas powiedziane w przedmiocie prawidłowości naliczania dotacji oświatowych, jednak nie mniej nurtującym zagadnieniem jest prawidłowość pobrania i wydatkowania dotacji, a zatem prowadzone w tym zakresie kontrole. W tym przedmiocie warto wskazać dwie, dość powszechne w mojej ocenie, nieprawidłowości, z którymi spotykam się w praktyce w toku postępowań kontrolnych.

Pierwsza z nich to zamiar prowadzenia audytu w jednostkach niesamorządowych. Nie ulega wątpliwości, że szkoły i przedszkola niesamorządowe, prowadzone przez osoby prawne i fizyczne, otrzymują dotację z budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Takie jednostki oświatowe wpisane są do rejestru placówek niepublicznych lub działają na podstawie decyzji administracyjnych. Nie znajdują się one jednak w kręgu podmiotów, które podlegałyby audytowi wewnętrznemu. Nie są przecież wewnętrzną jednostką organizacyjną gminy czy powiatu. Dość często zresztą spotykam się z praktyką traktowania prowadzonych przez Państwa jednostek jako wewnętrznych jednostek organizacyjnych gminy, również w toku kontroli, czego przejawem może być np. kwestionowanie wartości ceny zapłaconej za daną usługę, a do czego, w mojej ocenie, kontrolujący nie ma uprawnienia. 

Czy placówka niepubliczna podlega audytowi wewnętrznemu?

Należy zwróć uwagę na treść norm prawa materialnego. Zgodnie z treścią art. 274 ust. 1–5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych audyt wewnętrzny prowadzi się w:

  • Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
  • ministerstwach,
  • urzędach wojewódzkich,
  • izbach administracji skarbowej,
  • Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, w tym w zarządzanych przez...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI