Wiele zostało dotychczas powiedziane w przedmiocie prawidłowości naliczania dotacji oświatowych, jednak nie mniej nurtującym zagadnieniem jest prawidłowość pobrania i wydatkowania dotacji, a zatem prowadzone w tym zakresie kontrole. W tym przedmiocie warto wskazać dwie, dość powszechne w mojej ocenie, nieprawidłowości, z którymi spotykam się w praktyce w toku postępowań kontrolnych.
Dział: Z praktyki kancelarii
W ramach prowadzonej przeze mnie praktyki, poza reprezentowaniem osób prowadzących jednostki oświatowe w postępowaniach o błędnie obliczone i niewypłacone dotacje, zajmuję się również reprezentacją w postępowaniach dotyczących kontroli pobrania i wydatkowania dotacji oświatowej. To, na co może zostać wydatkowana dotacja, określa art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Wcześniej zasady te regulowane były w ustawie o systemie oświaty. Na przestrzeni lat ewoluowały, a sam przepis rozrastał się, uszczegóławiając wspomniane regulacje bądź je doprecyzowując. Wciąż jednak na tym tle powstaje szereg wątpliwości. Jest to jednocześnie temat, który budzi niemałe zainteresowanie, zarówno wśród osób prowadzących jednostki oświatowe, jak i wśród rodziców.
Wymogi dotyczące powierzchni sal w przedszkolach niepublicznych a wytyczne sanitarne
Zagadnienie związane z powierzchnią sal w przedszkolu niepublicznym od dłuższego czasu budzi wątpliwości. Temat powrócił z większym natężeniem po ogłoszeniu kolejnych wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego na czas pandemii.
Dotacje oświatowe są ustawową formą wsparcia finansowego podmiotów prowadzących niesamorządowe jednostki systemu oświaty. Przepisy prawa określają nie tylko terminy i sposób wypłaty dotacji, lecz także ich wysokość. Jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są natomiast, zgodnie z obowiązującą zasadą legalizmu, do wypłaty dotacji zgodnie z tymi przepisami. Praktyka wskazuje jednak, że wypłata dotacji oświatowych wiąże się z wieloma nieprawidłowościami ze strony jednostek samorządu terytorialnego, potwierdzeniem czego jest bogate orzecznictwo sądów powszechnych na terenie całego kraju, Sądu Najwyższego, a także raporty Naczelnej Izby Kontroli czy Regionalnych Izb Obrachunkowych.
Koniec roku oznacza dla mojej kancelarii przede wszystkim wzmożoną pracę przy konstruowaniu pozwów o niedopłaconą kwotę dotacji, 31 grudnia to bowiem ostatni dzień, w którym możliwe jest złożenie pozwu za rok 2010. Dnia 1 stycznia 2021 r. roszczenie to będzie już przedawnione, tym samym utracona zostanie możliwość skutecznego dochodzenia roszczenia za ten rok.
Koniec roku kalendarzowego dla osób prowadzących jednostki niepubliczne wiąże się najczęściej z wieloma wątpliwościami w zakresie rozliczania dotacji oświatowych. Natomiast wraz z rozpoczęciem nowego roku Państwa problemy w większości skupiają się wokół wysokości dotacji oświatowych. Co trzeba wiedzieć w tym zakresie, jeśli chodzi o wysokość dotacji na dzieci sześcioletnie?