Realizacja polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023

Nadzór pedagogiczny i kontrola

Analogicznie jak w latach poprzednich resort edukacji opublikował dokument dotyczący podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w kolejnym roku szkolnym. Z uwagi na rangę tego dokumentu, którego rolą jest koordynowanie polityki oświatowej państwa, również szkoły i placówki niepubliczne, będące przecież częścią systemu oświaty, powinny zapoznać się z jego treścią.

Wspomaganie wychowawczej roli rodziny

Analogicznie jak w zeszłym roku szkolnym, także teraz resort edukacji zwraca uwagę na konieczność wspomagania przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych „wychowanie do życia w rodzinie”. Należy bowiem pamiętać, że zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny jest jednym z założeń polskiego systemu oświaty, obejmującym również szkoły i placówki niepubliczne. Realizacja tej ogólnej zasady prawa oświatowego następuje w praktyce m.in. przez prowadzenie zajęć „wychowania do życia w rodzinie”, realizowanie założeń obowiązującego w szkole programu wychowawczo-profilaktycznego czy też przez udzielanie rodzicom uczniów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych (do czego obecnie są również zobligowane szkoły niepubliczne).

Realizując wytyczne związane ze wspomaganiem wychowawczej roli rodziny, w roku szkolnym 2022/2023 dyrektorzy szkół niepublicznych powinni dodatkowo pamiętać o ochronie i wzmocnieniu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Co oczywiste, zapis ten wynika z długiego okresu prowadzenia zajęć w formie zdalnej w okresie epidemii, co z pewnością negatywnie wpłynęło na kondycję psychofizyczną uczniów i dzieci. Dlatego też szkoły niepubliczne powinny pamiętać o konieczności bieżącego udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Prowadzenie wychowania zmierzającego do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości

Najnowsza polityka oświatowa wskazuje również na potrzebę prowadzenia wychowania zmierzającego do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. Jak widać, są to ogólnie sformułowane wskazówki, które powiązane są z realizowaniem wychowawczej funkcji przez jednostki systemu oświaty. Można je odnieść do przepisów (art. 5 ustawy Prawo oświatowe), które zobowiązują nauczycieli do kierowania się w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia. 

Podobne obowiązki nałożono na nauczycieli, również tych zatrudnionych w szkołach niepublicznyc...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI