W aktualnej sytuacji formalno-prawnej polskiej oświaty niezwykle ważnym działaniem, które wynika zarówno ze sprawowania funkcji kierowniczej
w szkole lub placówce, jak i z racji sprawowania nadzoru pedagogicznego w obecnej formule, jest KONTROLA. Znaczenia i wartości prawidłowo
oraz celowo realizowanej kontroli praktycznie nie da się przecenić.
Jej wyniki mogą doskonale służyć zarówno do poprawy funkcjonowania szkoły lub placówki, jak i mieć istotny wpływ na progres jakości jej pracy.
Dział: Nadzór pedagogiczny i kontrola
Nowa Minister Edukacji Narodowej pismem z dnia 12 czerwca 2024 r. nr DKOTC-WNP.4092.3.2024.AMA oficjalnie ogłosiła obowiązujące w roku szkolnym 2024/2025 kierunki realizacji polityki oświatowej państwa1. Pismo tego typu sensu stricte nie posiada charakteru obowiązującego aktu prawnego, jednak expressis verbis zawiera ono istotne wytyczne stanowiące podstawę do planowania dydaktycznego, opracowywania planów nadzoru pedagogicznego, planów pracy oraz innych dokumentów szkolnych, a zwłaszcza działań nauczycieli oraz dyrektorów szkół i placówek w ramach sprawowanej funkcji kierowniczej.
Jak każdego roku wrzesień jest miesiącem nie tylko rozpoczynającym nowy rok szkolny, ale również miesiącem, w którym dyrektorzy kończą planowanie działań zwłaszcza w obszarze nadzoru pedagogicznego. Niepubliczne placówki oświatowe również mogą realizować plan nadzoru pedagogicznego. Kwestia ta wymaga jednak wyjaśnienia.
Zmierzający nieuchronnie do końca bieżący rok szkolny to doskonały czas na dokonanie rzetelnych podsumowań i analiz, na podstawie których należy zaplanować działania niezbędne do zrealizowania w nowym roku szkolnym.
Rok szkolny w oświacie to specyficzny czas, który wyznacza rytm pracy szkoły i ma istotne znaczenie dla poszczególnych działań kadry zarządzającej i wszystkich pozostałych pracowników szkoły. Jest to również czas, w którym podejmowane są próby wyznaczania kierunków działań w nadchodzącym roku szkolnym, oczywiście na podstawie wyników wcześniej dokonanych sumiennych podsumowań.
Analogicznie jak w latach poprzednich resort edukacji opublikował dokument dotyczący podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w kolejnym roku szkolnym. Z uwagi na rangę tego dokumentu, którego rolą jest koordynowanie polityki oświatowej państwa, również szkoły i placówki niepubliczne, będące przecież częścią systemu oświaty, powinny zapoznać się z jego treścią.