Podstawa współpracy
Obowiązujące przepisy, zwłaszcza ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910), nie regulują zagadnienia współpracy niepublicznych przedszkoli i szkół z placówkami tego samego lub innego typu, natomiast nie jest ona wykluczona. Statut przedszkola lub szkoły może zawierać postanowienia wskazujące ogólnie (np. poprzez wymienienie typu lub rodzaju jednostek oświatowych) lub bardziej szczegółowo (nawet przez podanie nazwy konkretnej placówki), że dane przedszkole lub szkoła w realizowaniu swoich zadań współdziała z innymi niepublicznymi jednostkami oświatowymi.
Współpraca jednostek oświatowych przybiera rozmaite formy i obejmuje różne płaszczyzny, a sposoby jej realizacji mogą być mniej lub bardziej sformalizowane. Jednym z nich jest zawieranie umów – określają one, choćby ogólnie, ramy i zasady współdziałania; ich zawarcie nie jest jednak obowiązkowe, zarówno w przypadku jednorazowej, jak i wielokrotnej współpracy. Rzecz jasna, brak określenia warunków wspólnej działalności na piśmie nie przekreśla jej skuteczności; jednostki oświatowe przez swoich przedstawicieli mogą nawet ustnie uzgodnić czas i warunki wspólnego działania. Jednak zawarcie pisemnego dobrowolnego porozumienia nadaje rangę współpracy, utrwala ją, jak i systematyzuje najważniejsze zagadnienia dotyczące współdziałania niepublicznych przedszkoli lub szkół.
Wskazówki dotyczące treści porozumienia o współpracy
Zarówno zawarcie porozumienia, jak i jego treść objęte są tzw. zasadą swobody u...