Jak uniknąć najczęstszych błędów w procedurze awansu zawodowego nauczyciela?

Zgodnie z prawem: awans zawodowy nauczyciela

Procedura dotycząca awansu zawodowego nauczycieli bywa niekiedy dla dyrektorów sporym wyzwaniem. Konieczność dopilnowania dokumentacji i terminów czy sprawowanie nadzoru nad stażem nauczycieli to tylko niektóre kwestie, które wymagają dyrektorskiej uwagi. Nic zatem dziwnego, że czasami zdarza im się popełnić w związku z tym pomyłkę – spowodowaną zwykle niewłaściwym zrozumieniem przepisów bądź nieuwagą. W artykule wskazano przykładowe błędy, które dyrektorzy mogą popełniać w związku z postępowaniem awansowym nauczycieli, wraz z propozycją ich rozwiązania.

Automatyczny awans pracownika mającego stopień naukowy

Problem
Dyrektor planuje zatrudnienie w szkole osoby mającej stopień naukowy doktora oraz przygotowanie pedagogiczne, potwierdzone studiami podyplomowymi. Osoba ta ma sześcioletni staż pracy jako wykładowca na uczelni wyższej, jednak pracę na tym stanowisku zakończyła ponad dwa lata temu. W szkole podejmuje pracę po raz pierwszy. Dyrektor uważa – w związku z zaprzestaniem przez kandydata pracy na stanowisku nauczyciela akademickiego ponad dwa lata temu – że osoba ta powinna zostać zatrudniona na stanowisku nauczyciela stażysty.

Rozwiązanie
Zgodnie z art. 9a ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela nauczyciele akademiccy posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej pięcioletnim okresem pracy w szkole wyższej uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela mianowanego. Należy zauważyć, że przepis ten umożliwia im nabycie z mocy prawa stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego bez konieczności zatrudniania ich na stanowisku nauczyciela stażysty i zdobywania stopnia nauczyciela kontraktowego. Wprowadzenie tego przepisu było uzasadnione próbą zachęcenia osób wysoko wykwalifikowanych do rozpoczynania pracy w jednostkach oświaty od razu na wyższym stopniu awansu zawodowego (co oczywiście pociąga za sobą możliwość wypłacenia im wyższego wynagrodzenia). Przepis nie przewiduje jednak, aby kandydat na stanowisko nauczycielskie będący nauczycielem akademickim był równolegle zatrudniony na uczelni wyższej. Tym samym przepis ten powinien mieć zastosowanie również do osób, które nie są czynnymi nauczycielami akademickimi, a pracę na takim stanowisku zakończyły np. kilka lat temu. Dlatego też decyzja o nadaniu takiej osobie z dniem zatrudnienia stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego powinna mieć jedynie charakter potwierdzający fakt uzyskania tego stopnia z mocy prawa (organem uprawnionym do wydania decyzji w tej sprawie będzie organ prowadzący). Analogicznie należy postępować w przypadku zatrudniania nauczyciela akademickiego legitymującego się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej, który z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole powinien uzyskać stopień nauczyciela kontraktowego (art. 9a ust. 3 KN), przy czym decyzję w tej sprawie wydaje dyrektor szkoły.

Imienne wskazanie członków komisji kwalifikacyjnej

Problem
Dyrektor planuje wydanie zarządzenia w sprawie powołania komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o stopień a...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI