Jakie kompetencje uważa Pani za kluczowe dla przyszłych pokoleń?
Szybki postęp technologiczny sprawia, że trudno dziś mówić o tym, jakie kompetencje będą potrzebne młodym ludziom na rynku pracy, gdy skończą szkołę. W raporcie „Future of Jobs 2025” eksperci Światowego Forum Ekonomicznego prognozują, że ponad połowa dzieci rozpoczynających dzisiaj edukację w przyszłości będzie pracować w zawodach, które dopiero powstaną. W tym kontekście trudno dziś przewidzieć, co będzie, gdy nasze dzieci wkraczać będą na rynek pracy – umiejętności, które dziś uważamy za cenne, za kilkanaście lat stracą prawdopodobnie na znaczeniu.
Według przewidywań ekspertów do kluczowych kompetencji w przyszłości, oprócz umiejętności związanych ze sprawną obsługą nowych technologii, będzie można zaliczyć: analityczne myślenie, elastyczność, zdolność do pracy zespołowej, odporność psychiczną oraz kreatywność. W przyszłości ważne będą również samoświadomość, wewnętrzna motywacja oraz empatia rozumiana jako zdolność do otwartości na różnorodność.
W edukacji młodych ludzi warto skupić się dziś na rozwijaniu ponadczasowych i uniwersalnych kompetencji, które ułatwią młodym ludziom odnalezienie się w dynamicznie zmieniającej się przyszłości. Dodatkowo powinniśmy uczyć młodych ludzi, jak efektywnie mogą uczyć się samodzielnie, aby zdobywać wiedzę i umiejętności, które zwiększą ich elastyczność zawodową.
Czy obecny system edukacji pozwala nauczycielom efektywnie przygotowywać uczniów na wyzwania przyszłości, takie jak zmiany technologiczne czy społeczne?
Obecny system edukacji jest w ciągłej zmianie. Jesteśmy świadkami aktualizacji podstaw programowych, wprowadzania nowych przedmiotów i eliminacji niektórych treści kształcenia. Wszystkie te działania mają na celu lepsze dostosowanie programów nauczania do wymogów współczesności. Trzeba jednak podkreślić, że taka nieustanna reorganizacja znacznie spowalnia cały proces ewolucji polskiego systemu oświaty. W takich warunkach trudno nam nauczycielom wypracować skuteczny sposób działania.
Oczywiście reformy i nowelizacje to krok w dobrym kierunku – polskie placówki oświatowe wciąż funkcjonują w ramach przestarzałego modelu...