Kluczowym powodem tego stanu jest ujemny przyrost naturalny oraz starzenie się polskiego społeczeństwa. W 2060 r. osoby w wieku 65 lat i więcej mają stanowić blisko 32,6% populacji (w porównaniu z ok. 20% w 2023 r.), co oznacza wzrost ich liczby o ponad 2,5 mln. Jednocześnie będzie się zmniejszać liczba kobiet w wieku rozrodczym (15–49 lat), co przełoży się na dalszy spadek liczby urodzeń. Uzasadnienie wskazuje w dalszej kolejności, że przedstawione wyżej procesy demograficzne wpływają lub niebawem będą wpływać na funkcjonowanie przedszkoli i szkół, niezależnie od tego, czy są one publiczne czy niepubliczne. Szczególnie niekorzystnego wpływu należy spodziewać się w przypadku szkół na wsi i w małych miastach, w tym na liczebność szkół funkcjonujących na tych terenach. Problemem w okresie zmian demograficznych staje się więc utrzymanie funkcjonowania publicznych szkół podstawowych, oferujących właściwy poziom nauczania, blisko domów rodzinnych dzieci realizujących obowiązek szkolny, w szczególności dzieci uczęszczających do klas I–III szkoły podstawowej.
Uzasadnienie wskazuje również na niezbędne wprowadzenie do systemu oświaty zmian dotyczących trybu zakładania, likwidacji i funkcjonowania niepublicznych przedszkoli, szkół i placówek, które powinny gwarantować jeszcze lepszą jakość usług edukacyjnych w niepublicznych jednostkach systemu oświaty. Warto zatem przeanalizować proponowane zmiany.
POLECAMY
Wymogi stawiane przed szkołami niepublicznymi
Pierwsza z projektowanych zmian dotyczy rozszerzenia wymagań stawianych przed szkołami niepublicznymi. Wymagania te są określone w art. 14 ust. 3 Prawa oświatowego i zgodnie z tą regulacją szkołą niepubliczną niebędącą szkołą artystyczną jest szkoła, która:
- realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – również podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego;
- realizuje obowiązkowe zajęcia edukacyjne w okresie nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu;
- stosuje zasady klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów właściwe dla szkół publicznych;
- prowadzi dokumentac...

Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu dotacji, prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz organy kontrolujących rozliczanie dotacji oświatowych.