Przyszłość zawodu nauczyciela i polskiej edukacji – wywiad z przedstawicielkami fundacji Teach for Poland

Okiem praktyka — wywiad

Zaledwie 4% młodych Polaków widzi zawód nauczyciela jako swoją wymarzoną karierę, choć aż 81% ma doświadczenie w nauczaniu. Kluczowym wnioskiem opracowanego raportu „Nauczyciel_ka 2040”, który opracowała Fundacja Teach for Poland we współpracy z Fundacją Stocznia, nie jest brak chęci młodych ludzi do bycia nauczycielami, ale brak odpowiednich warunków, które przyciągnęłyby nowe talenty do edukacji. Rozmawiamy z Katarzyną Nabrdalik – CEO Fundacji Tech for Poland oraz z Martą Michalską – psycholożką i specjalistką ds. wsparcia rozwoju eduliderów w Teach for Poland i Weroniką Chabierą, 24-letnią nauczycielką języka polskiego w szkole.

Jakie były główne cele opracowania tego raportu? Czy jego wyniki potwierdziły Państwa wcześniejsze przypuszczenia, czy może zaskoczyły czymś zespół badawczy?
Marta Michalska
: Ważnym celem raportu było wyjście z kultury narzekania, która wciąż dominuje w rozmowach o edukacji. Dzięki raportowi możemy zacząć patrzeć w przyszłość, wyobrażając sobie, jak może wyglądać edukacja, która naprawdę odpowiada na potrzeby dzieci i młodzieży. Zamiast tylko koncentrować się na problemach, możemy skierować naszą uwagę na to, co już teraz możemy zrobić, by edukacja była bardziej nowoczesna, elastyczna i otwarta na zmiany, które są niezbędne, by sprostać wymaganiom zmieniającego się świata.

Katarzyna Nabrdalik: Głównym celem opracowania raportu było nie tylko zgłębienie kluczowych wyzwań stojących przed zawodem nauczyciela, ale także nawiązanie dialogu z młodymi – zarówno przyszłymi, jak i obecnymi nauczycielami. Chcieliśmy nie tylko zdiagnozować realne działania, które można podjąć w odpowiedzi na obserwowane zmiany, lecz także stworzyć przestrzeń do refleksji nad tym, dokąd zmierza ten zawód. Wyniki raportu w wielu aspektach potwierdziły nasze wcześniejsze przypuszczenia, ale nie zabrakło też elementów zaskoczenia, które pokazały, jak dynamicznie zmieniają się potrzeby i oczekiwania wobec roli nauczyciela we współczesnym świecie.

Które wnioski płynące z raportu uznają Państwo za najbardziej alarmujące z perspektywy systemu edukacji i samorządów?
KN:
Jednym z najbardziej alarmujących wniosków płynących z raportu jest fakt, że zawód nauczyciela jest bardzo rzadko wybierany przez młodych ludzi, mimo że aż 81% z nich posiada doświadczenie w nauczaniu – czy to jako korepetytorzy, instruktorzy, animatorzy czy trenerzy. Jednocześnie tylko 5% nauczycieli w Polsce to osoby poniżej 
30. roku życia, co wskazuje na poważny problem starzenia się kadry pedagogicznej. Jeśli ten trend się utrzyma, w 2040 r. aż 73% nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej będzie miało powyżej 50 lat.
To zjawisko rodzi istotne konsekwencje dla systemu edukacji i samorządów. Brak młodych nauczycieli oznacza nie tylko narastając...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI