Zmiany w przepisach oświatowych wprowadzone ostatnią nowelizacją ustawy Prawo oświatowe – branżowe centra umiejętności

Pod paragrafem

W dalszym ciągu ulegają zmianie podstawy prawne funkcjonowania systemu oświatowego w Polsce (i to w różnych jego obszarach funkcjonowania). Mając na względzie liczbę dokonywanych zmian oraz ich wagę merytoryczną, należy precyzyjnie ustalić metodologię wdrażania poszczególnych regulacji prawnych – niekiedy bardzo obszernych i wielowątkowych (dokonujących poważnych zmian również w innych przepisach). Taką formułę metodologiczną dotyczącą właśnie wprowadzania zmian systemowych zawiera ostania nowelizacja ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, która wprowadza nowy rodzaj placówki, jakim są branżowe centra umiejętności.

Dnia 27 września 2023 r. weszła w życie większość rozwiązań wprowadzonych nową ustawą z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Przedmiotowa ustawa stanowi realizację tzw. kamieni milowych (nr A41G i A42G) dla reformy pn. A3.1 Kadry dla nowoczesnej gospodarki – poprawa dopasowania umiejętności i kwalifikacji do wymogów rynku pracy w związku z wdrażaniem nowych technologii w gospodarce oraz zieloną i cyfrową transformacją, która została ujęta w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) przyjętym przez Radę Ministrów 30 kwietnia 2021 r. 
Przedmiotem reformy zaplanowanej w KPO jest wprowadzenie do systemu oświaty nowego rodzaju placówki, tj. branżowego centrum umiejętności (BCU), która (zgodnie z przyjętymi założeniami) powinna być zaawansowaną technologicznie placówką kształcenia, szkolenia i egzaminowania w danej dziedzinie zawodowej. Zwracam przy tym uwagę na mylący szczegół, jaki stanowi sam tytuł nowej regulacji ustawowej. Otóż poza typowymi zmianami dotyczącymi kwestii systemu oświaty wynikającymi wprost z zapowiedzi, wprowadza ona szereg zmian w innych ustawach (w tym również w nowelizowanej niedawno ustawie Karta Nauczyciela). 
Ogólnie wprowadzanych zmian jest sporo i mają one wyjątkowo poważny charakter. Większość z nich dotyczy nowego podmiotu, jakim będą branżowe centra umiejętności. Jednak przedmiotowa nowela wprowadza również zmiany w następujących regulacjach prawnych: 

  • ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, 
  • ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, 
  • ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, 
  • ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, 
  • ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej, 
  • ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, 
  • ustawa z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim, 
  • ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, 
  • ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, 
  • ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, 
  • ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, 
  • ustawa z dnia 21 stycznia 2021 roku o służbie zagranicznej,
  • ustawa z dnia 12 maja 2022 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. 
     

Poniżej kilka komentarzy na temat wprowadzanych zmian i ich konsekwencjach. 

Branżowe centra umiejętności

Zgodnie z założeniami branżowe centra umiejętności powinny angażować poszczególne branże w rozwój umiejętności oraz wspierać współpracę między kształceniem zawodowym (w tym na poziomie szkolnictwa wyższego) a biznesem i pracodawcami. Celem wprowadzanych aktualnie zmian jest przygotowanie odpowiednich kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki i funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych przez wzmocnienie oraz konsolidację działań na rzecz rozwoju umiejętności i kwalifikacji w trzech obszarach (kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się przez całe życie), a tym samym dalszy rozwój modernizowanego szkolnictwa branżowego w Polsce. Wychodzenie z sytuacji kryzysu spowodowanego epidemią COVID-19 wymaga właśnie skoordynowanych działań między sektorem gospodarki i edukacji. 
Zaplanowane działania, zorientowane na współpracę w obszarze edukacji zawodowej i gospodarki, są w pełni kompatybilne z priorytetami określonymi uchwałą Rady Ministrów nr 195/2020 z dnia 28 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia polityki publicznej Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030. Jest w niej opisana „polityka na rzecz rozwijania umieję...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI