Dlaczego empatia to klucz do komunikacji z uczniami. Wywiad z Markiem Grzywną

Okiem praktyka — wywiad

Panie Marku, co skłoniło Pana do wyboru zawodu nauczyciela i jak wyglądała Pana droga zawodowa?

Marek Grzywna
: Od najmłodszych lat marzyłem, żeby zostać nauczycielem. Wychowałem się w małej wsi, w rodzinie rolniczej, więc wszyscy zakładali, że pewnie przejmę gospodarstwo. Ale mnie od zawsze fascynowała szkoła, ludzie, uczenie się i dzielenie wiedzą. Już w gimnazjum wiedziałem, że chcę pracować w edukacji i krok po kroku realizowałem ten plan.
W liceum wybrałem klasę biologiczno-chemiczną, chociaż wielokrotnie słyszałem: „Po co ci szkoła? Idź na medycynę, to bardziej opłacalne”. Właśnie te komentarze jeszcze bardziej utwierdzały mnie w przekonaniu, że chcę zostać nauczycielem, zmieniać edukację od środka.
Po maturze ukończyłem studia pedagogiczne z nauczania biologii i geografii, a później także studia podyplomowe z informatyki. Moja droga zawodowa zaczęła się od pracy w prywatnej szkole podstawowej, potem szybko zostałem wicedyrektorem, a w wieku 26 lat – jednym z najmłodszych dyrektorów placówki edukacyjnej w Polsce.
Dziś, po latach doświadczeń, działam przede wszystkim jako trener i edukator – prowadzę szkolenia i warsztaty dla szkół, nauczycieli, dyrektorów, ale też dla biznesu. Specjalizuję się w tematyce sztucznej inteligencji, nowych technologii w edukacji, innowacji, gamifikacji, budowania relacji w zespole i rozwoju kompetencji przyszłości. To ogromna radość móc dzielić się wiedzą i wspierać innych w budowaniu nowoczesnego, otwartego środowiska uczenia się, niezależnie od tego, czy mówimy o szkole czy o biznesie.

Jakie wartości są dla Pana najważniejsze w pracy z uczniami i jak przekładają się one na codzienne działania w szkole?

W pracy z uczniami najważniejsze są dla mnie autentyczność, sprawczość, zaufanie, otwartość na błędy i uważność na drugiego człowieka.
Autentyczność oznacza, że jestem prawdziwy w tym, co robię – nie gram roli „idealnego nauczyciela”, tylko pokazuję siebie takim, jaki jestem. Dzięki temu buduję z uczniami prawdziwe relacje, bo młodzi ludzie od razu wyczuwają szczerość.
Sprawczość to dla mnie fundament szkoły – uczniowie nie są biernymi odbiorcami wiedzy, ale mają re...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu dotacji, prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz organy kontrolujących rozliczanie dotacji oświatowych.

artykułów online
12 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
120 numerów archiwalnych
190 dokumentów online
25 autorów – specjalistów
Forum Placówek Niepublicznych • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI