Jak dbać o dobrą komunikację z rodzicem dziecka? Skuteczne metody budowania relacji

Orzecznictwo w praktyce

Na pytanie, co w pracy nauczyciela jest najtrudniejsze, nauczyciele często odpowiadają, że nie są to wcale dzieci, tylko rodzice. Na studiach nikt nie uczy, jak się z nimi dogadać i co można zrobić, żeby współpraca dobrze się układała. A od komunikacji z nimi i zbudowania zaufania bardzo dużo zależy.

Pojawia się tutaj dużo blokad: system, brak czasu, ustalenia z dyrekcją, atmosfera w pracy i grupie przedszkolnej, staż pracy, wypalenie zawodowe, zaangażowanie emocjonalne. 
Wrzesień to trudny miesiąc dla wielu rodziców. Dużo rzeczy zaczyna się od nowa: dzieci rozpoczynają adaptację i przygodę w placówkach, ruszają zajęcia dodatkowe. Jest to też ważny moment dla nauczycieli, którzy planują pracę z grupą, szukają nowych pomysłów i są gotowi na wyzwania. Poza komfortem pracy z dzieckiem bardzo ważne jest zaplanowanie komunikacji z rodzicami, bo od jej jakości bardzo dużo zależy.

Dlaczego to takie ważne?

Ważne, żeby rodzice i nauczyciele wzajemnie się wspierali, ponieważ mają wspólne cele i powinni przy dziecku dobrze się o sobie wyrażać. Dla obu stron kluczowe jest: zapewnienie dziecku harmonijnego rozwoju psychoruchowego, podnoszenie jego wiary w siebie i kształtowanie pozytywnej samooceny, tak by mogło cieszyć się nowymi umiejętnościami, zapobieganie niepowodzeniom czy zaburzeniom zachowania u dzieci, dbałość o jakość opieki i kształcenia dzieci oraz ogólnie pojęte dobre samopoczucie i funkcjonowanie dziecka. Zgrany zespół powinien współpracować i troszczyć się o relację, a nie rywalizować o rację. 

Od czego zacząć?

Ważne, żeby od samego początku nauczyciele i rodzice grali do jednej bramki dla dobra dziecka. Wyrozumiały rodzic, któremu można bez strachu opowiedzieć o trudnościach dziecka, to skarb. Warto pamiętać, że skuteczny przepływ informacji i współpraca na polu przedszkole–dom będą skutkować lepszym funkcjonowaniem dziecka na co dzień. To rodzic jest ekspertem od swojego dziecka i warto tak z nim rozmawiać, żeby czuł się ważny i doceniany, a nie tylko oceniany. 
Dobrą praktyką przed rozpoczęciem roku szkolnego są ankiety do wypełnienia przez rodziców, dotyczące ulubionych czynności dziecka czy rzeczy, które mogą pomóc, gdy nieprzyjemne emocje wezmą górę. Dla nauczyciela rozpoczynającego pracę z grupą mogą to być pomocne informacje. Wielu wychowawców grup spotyka się z rodzicami jeszcze w wakacje i omawia rzeczy potrzebne na dany rok, wyjaśnia wątpliwości lub wysyła e-mail informacyjny, w którym się przedstawia, żeby...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI