Jak rozwijać postawę odpowiedzialności za środowisko naturalne – dobre praktyki w zakresie edukacji ekologicznej

Edukacyjne inspiracje

Wśród tegorocznych podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa znajduje się wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach; rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne. Rola wychowawcza edukacji ekologicznej akcentuje jej wkład w kształtowanie wrażliwości, a także chęci działania na rzecz przyrody. Działalność w zakresie ekoedukacji powinna dostarczać wiedzę z różnych dyscyplin naukowych, a przede wszystkim wspierać kształtowanie umiejętności kluczowych.

Jak rozumieć edukację ekologiczną?

W koncepcji edukacji ekologicznej można wyróżnić kilka nurtów, jednak za najbardziej powszechny uważa się ten wywodzący się z koncepcji ekorozwoju. Poprzez edukację ekologiczną dąży się do wychowania i wykształcenia człowieka nieobojętnego na środowisko przyrodnicze. Najważniejszym jej elementem jest dopasowanie do zapotrzebowań i uwarunkowań danej społeczności szkolnej, w myśl zasady „działaj lokalnie – myśl globalnie”. Współpraca uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły w rozwiązaniu danego, najlepiej lokalnego, problemu związanego z ekologią i ochroną środowiska zapewnia najskuteczniejsze oddziaływanie i kształtowanie postawy prośrodowiskowej, a tym samym integrację. Takie podejście pozwala spełnić jeden z ważnych elementów edukacji ekologicznej, który dotyczy tego, że musi ona obejmować wszystkich ludzi bez wyjątku.
Istnieje wiele różnych definicji edukacji ekologicznej. Jedna z nich wskazuje na postrzeganie jej jako psychologiczno-pedagogicznego rozwoju człowieka, którego głównym celem jest stwarzanie kultury ekologicznej. Pojęcie „kultura ekologiczna” dotyczy kształtowania wrażliwości człowieka na sprawy dotyczące środowiska przyrodniczego oraz wskazania moralnego obowiązku d...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI