Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacyjne inspiracje , Otwarty dostęp

9 września 2020

NR 75 (Maj 2020)

Wykorzystanie TIK w zdalnym nauczaniu

82

Nigdy wcześniej w edukacji nauczanie zdalne nie było tak potrzebne i przydatne jak teraz. Gdyby nie możliwość edukacji online, w obecnej sytuacji nauczyciele mieliby bardzo utrudniony dostęp do komunikacji z uczniami oraz do uczenia. Chociaż wykorzystywanie nowoczesnych technologii w edukacji na pierwszy rzut oka może się wydawać nieco skomplikowane, to z pomocą różnych rozwiązań i dobrego łącza internetowego nauczyciele mogą realizować bardzo efektywne lekcje dla swoich uczniów.

Jak uczyć?

To bardzo ważne pytanie, ponieważ gdy myślimy o uczeniu i edukacji, to jednym z pierwszych skojarzeń jest to, że uczniowie potrzebują kontaktu z rówieśnikami, kontaktu z nauczycielem, interakcji i współdziałania w klasie i małych grupach. 

Istnieje wiele sprawdzonych i skutecznych sposobów na to, by nauczyciele mogli wspierać uczniów przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz zasobów online. Są to rzeczy proste do zastosowania i dające wiele efektów. 

Zanim nauczyciele zaczną wykorzystywać technologię informacyjno-komputerową na zajęciach, musi być spełniony szereg wymienionych poniżej warunków:

  • Do wykorzystywania zasobów internetowych lub uczenia zdalnego nauczyciele potrzebują internetu szerokopasmowego podpiętego bezpośrednio do komputera lub laptopa za pomocą kabla. Jeśli nie mają takiej możliwości, mogą skorzystać z sieci Wi-Fi, ale wtedy muszą pamiętać o tym, aby być blisko routera, aby sygnał był możliwie najlepszy. Można też zainwestować w małe urządzenie, które będzie wzmacniało sygnał Wi-Fi.
  • Bardzo ważne jest, żeby każdy nauczyciel miał zainstalowany aktualny program antywirusowy z aktualną bazą wirusów i aby skanowania odbywały się cyklicznie, najlepiej raz w tygodniu. Warto także pamiętać o skanowaniu wszystkich plików pobranych z internetu, nawet z różnych bezpiecznych zasobów internetowych – jest to dobry krok, by zadbać o bezpieczeństwo dysku laptopa lub komputera danego nauczyciela.
  • Kolejnym ważnym elementem jest to, aby nauczyciele wykonywali kopie zapasowe wszystkich swoich plików stworzonych dla uczniów lub pobranych z zasobów internetowych. W ten sposób unikną straty danych lub braku dostępu do nich, jeśli coś stanie się z ich komputerem. Dobrą praktyką jest także zapisywanie przygotowanych materiałów w tak zwanej chmurze, czyli na dyskach wirtualnych, które są operowane np. przez Google Drive, One Drive, Dropbox.
  • Przy korzystaniu z takiego narzędzia nauczyciele powinni także pamiętać o tym, żeby sprawdzać co jakiś czas, jak funkcjonuje dane narzędzie oraz czy nie zmieniły się zasady jego funkcjonowania. Ważne jest także, aby nauczyciel stworzył sobie jeden folder lub zakładki w swojej przeglądarce, które będą porządkować wszystkie zasoby edukacyjne w ten sposób, aby nic się nie zgubiło i wszystko było na swoim miejscu. Polecanym rozwiązaniem jest także stworzenie jednego pliku podzielonego na określone kategorie i zamieszczenie w nim wszystkich znanych dostępnych linków i zasobów internetowych. W ten sposób nauczyciele mogą utworzyć wspólnie bazę zasobów internetowych, z których mogą skorzystać i dodatkowo wymieniać się swoimi odkryciami. Jeśli taki plik będzie współdzielony dla wszystkich nauczycieli, to każdy z nich musi mieć do niego dostęp. Najłatwiej można zrobić to w ten sposób, że na dysku Google Drive dajemy dostęp do pliku wszystkim nauczycielom, którzy mają link dostępu. Mogą być wśród nauczycieli tacy, którzy mają tryb tylko do odczytu, lub też tacy, którzy mogą plik edytować. 

Ważne, żeby każdy nauczyciel miał zainstalowany aktualny program antywirusowy z aktualną bazą wirusów i aby skanowania odbywały się cyklicznie, najlepiej raz w tygodniu. Warto także pamiętać o skanowaniu wszystkich plików pobranych z Internetu, nawet z różnych bezpiecznych zasobów internetowych.

 

Learning Apps

Jeśli nauczyciele chcą stworzyć ciekawe interaktywne ćwiczenia dla uczniów, to niezależnie od tego, jaka będzie tematyka ćwiczeń, z pomocą przyjdzie serwis internetowy LearningApps. Nauczyciele znajdą tam szereg gotowych aplikacji (wyszukując je za pomocą przycisku „przeglądaj aplikacje”) lub też mogą stworzyć własne korzystając z dostępnych możliwości i typów zadań. Dodatkowo na stronie znajduje się tutorial, który krok po kroku przedstawia, w jaki sposób skorzystać z aplikacji. 

Kahoot i Quizizz

Jeśli nauczyciele chcą zaprojektować elektroniczne testy, mogą wykorzystać któreś z przykładowych narzędzi umożliwiających ich ułożenie. Z pomocą w tworzeniu e-sprawdzianów przychodzą również internetowe generatory quizów. Bez względu na to, w jakim wieku są uczniowie w tworzeniu kartkówki będą pomocne narzędzia takie jak Kahoot lub Quizizz. Pierwsze z nich pozwala na wymyślanie i zaprojektowanie quizu w kilku prostych krokach. Wystarczy utworzyć swoje konto w serwisie i już można przejść do tworzenia quizów. Każdy nauczyciel może wybrać, czy chce stworzyć pytanie, do którego będzie dołączony obrazek, jak długo pytanie ma się wyświetlać uczniom, ile odpowiedzi mają uczniowie do wyboru (można wybrać od dwóch do czterech). Odtwarzanie pytań można ułożyć w odpowiedniej kolejności, a następnie zatytułować i zapisać quiz. Istotne jest odpowiednie zaznaczenie podanych odpowiedzi, aby Kahoot wiedział, jak ma ocenić uczniów. Utworzony w ten sposób quiz bardziej przypomina rozgrywkę z teleturnieju niż sprawdzian: uczniowie otrzymują link lub logują się na stronie Kahoot.it (nawet z telefonu) i przystępują do gry po wpisaniu odpowiedniego kodu PIN. Następnie podążają za wskazówkami, czytają pytania i udzielają odpowiedzi.

Każda odpowiedź powinna być udzielona w określonym czasie. Za każdą poprawną odpowiedź uczniowie otrzymują punkty. Im więcej pun...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy