Mózg składa się z około 100 mld neuronów, a ich głównym zadaniem jest nieustanne uczenie się.
To między innymi dlatego natura wyposażyła nas w tzw. układ nagrody (motywacji), dzięki czemu wszystkie połączenia synaptyczne (a jest ich niemało, bo około 1015) sprawiają, że od urodzenia, a nawet jeszcze wcześniej, uczymy się, zdobywając nowe umiejętności i wiedzę. Dziecko uczy się, próbuje, stawia przed sobą konkretne cele i cierpliwie dąży do ich realizacji. I nie działa tak tylko dlatego, że ktoś mu każe. Towarzyszący mu układ motywacji sprawia, że w momencie osiągnięcia sukcesu w jego mózgu uwalnia się dopamina, a ta z kolei powoduje wytrysk endogennych opioidów, które wywołują uczucie szczęścia. Dzieje się tak, bo mózg lubi wyzwania. Jednym z nich jest nauka porozumiewania się przy pomocy słów.
Entuzjastyczny rozwój małych dzieci
Świat stawia przed każdym z nas wiele wyzwań. W sposób szczególny ich skalę i atrakcyjność doceniają małe dzieci. Gerald Hüther – neuropsycholog zajmujący się rozwojem i funkcjonowaniem mózgu dzieci w procesie uczenia się podkreśla, że: „małe dziecko osiąga stan maksymalnego zachwycenia od dwudziestu do pięćdziesięciu razy dziennie. W mózgu dochodzi wówczas do aktywacji ośrodków odpowiedzialnych za emocje. Znajdujące się tam komórki nerwowe mają długie wypustki sięgające do innych części mózgu. Zakończenia tych wypustek uwalniają całą mieszankę neuroplastycznych substanc...

Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu dotacji, prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz organy kontrolujących rozliczanie dotacji oświatowych.