Wydatki ponoszone w placówkach wychowania przedszkolnego
Przepis art. 35 ust. 5 pkt 3 odnosi się wyłącznie do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, niewymienionych w pkt 1 (czyli specjalnych), oraz innych form wychowania przedszkolnego. Jak widać, w odróżnieniu od pkt 2 nie obejmuje on szkół oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych (poradni z wcześniej wyjaśnionych względów). Stanowi, że w wymienionych placówkach, oprócz wydatków, o których mowa w pkt 2, z dotacji dokonywane są także wydatki na realizację zadań innych niż określone w pkt 2, w wysokości niezbędnej dla realizacji zadań tych placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Takie sformułowanie budzi wątpliwości, jakie jeszcze wydatki mogą być dokonywane z dotacji na uczniów niepełnosprawnych. Na początku obowiązywania tych przepisów pojawiały się komentarze, w tym niektórych jednostek samorządu, że poza wydatkami bezpośrednio na kształcenie specjalne (czyli określone w pkt 2) nie ma możliwości finansowania z dotacji na uczniów niepełnosprawnych ich wychowania i opieki w zakresie „ogólnym”. Na szczęście ten błędny pogląd, wprost niezgodny z powyższymi przepisami ustawy, został szybko skorygowany. Skoro art. 35 ust. 5 pkt 3 wyraźnie określa, że dozwolone są wydatki w wysokości niezbędnej dla realizacji zadań tych placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie, to przepis ten odnosi się automatycznie do art. 35 ust. 1 i celów, na jakie może być wydatkowana dotacja. Zatem cele wydatkowania, określone ogólnie w ust. 1 jako kształcenie, wychowanie i opieka, w tym profilaktyka społeczna, oraz uszczegółowione poprzez wskazanie, że dotyczą one każdego wydatku bieżącego na szkołę i przedszkole oraz zakupów określonych środków trwałych i realizację zadań organu prowadzącego, będą odnosić się wprost także do uczniów (dzieci) w tych placówkach przedszkolnych, na które...