Klasyfikacja roczna w szkołach niepublicznych

Zgodnie z prawem

Celem klasyfikacji rocznej jest podsumowanie osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania w danym roku szkolnym oraz ustalenie rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Jakie przepisy w tym względzie znajdują zastosowanie w niepublicznych szkołach?

Klasyfikacja roczna a niepubliczne szkoły

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej upo.) szkoła niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej musi spełnić szereg warunków, w celu uzyskania takich uprawnień.

Wśród nich w art. 14 ust. 3 pkt 3 znalazł się obowiązek stosowania zasad klasyfikowania i promowania uczniów – o których mowa w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej uso.).

Oznacza to, że wszystkie szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkoły publicznej są zobowiązane do stosowania zasad klasyfikowania określonych w rozdziale 3a uso., jak i wydanych na podstawie art. 44zb uso. rozporządzeń wykonawczych, którymi będą, w zależności od typu szkoły: 

  • stare rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych,
  • nowe rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.

Należy jednak pamiętać, że przepis ten ulegnie zasadniczej zmianie 1 września 2019 r. w ten sposób, że obowiązek stosowania zasad klasyfikowania określonych w rozdziale 3a uso. oraz w odpowiednich przepisach wykonawczych będzie dotyczył wszystkich szkół niepublicznych – przestanie bowiem obowiązywać podział na szkoły niepubliczne posiadające i nieposiadające uprawnień szkoły publicznej. Przy czym – zgodnie z przepisami przejściowymi określonymi w art. 104 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw:

  • szkoła niepubliczna nieposiadająca uprawnień szkoły publicznej działająca przed dniem 1 września 2019 r., może prowadzić swoją działalność na podstawie dotychczasowych przepisów, do czasu zakończenia kształcenia w tej szkole, nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2021 r., a w przypadku niepublicznej szkoły przysposabiającej do pracy nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej, nie dłużej niż do dnia 31 sierpnia 2022 r.,
  • szkoła niepubliczna o uprawnieniach szkoły publicznej staje się szkołą niepubliczną – przy czym musi dostosować swoją działalność, w tym w szczególności statut szkoły, do nowych wymagań – do 30 listopada 2019 r.

Powyższa nowelizacja przepisów, jak zostało zaznaczone, będzie dotyczyła również statutów szkół niepublicznych. Przepis art. 172 ust. 2 w obecnym brzmieniu nie wymaga, by statut niepublicznej szkoły określał szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów – chociaż oczywiście w praktyce szkoły niepubliczne posiadające uprawnienia szkół publicznych już teraz wdrożyły w statutach takie zapisy, co było pośrednio wymuszone przez brzmienie rozdziału 3a uso., odnoszącego się właśnie do zapisów szkolnych statutów. Stan ten ulegnie jednak zmianie, począwszy od 1 września 2019 r. – wraz z wejściem w życie nowego pkt 4c w art. 172 ust. 2 upo., o czym niepubliczne szkoły powinny pamiętać, dokonując w razie konieczności odpowiedniego dostosowania treści swoich statutów.

Zasady dokonywania klasyfikacji rocznej

Zgodnie z art. 44f ust. 3 uso. klasyfikacja...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI