Sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami niepublicznymi
Niepubliczne jednostki oświaty, zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej: u.p.o.), podlegają nadzorowi pedagogicznemu ze strony kuratorów oświaty. Nadzór pedagogiczny nad niepublicznymi szkołami i placówkami artystycznymi sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, z wyjątkiem nadzoru nad nauczaniem przedmiotów ogólnokształcących w niepublicznych szkołach artystycznych, który sprawują właściwi kuratorzy oświaty. W związku z powyższym przepisy art. 44 ust. 1 i 2, art. 55 oraz przepisy wydane na podstawie art. 44 ust. 3 i art. 60 ust. 10 u.p.o.
stosuje się odpowiednio w przypadku niepublicznych jednostek oświaty. W rezultacie, w zakresie nadzoru pedagogicznego w stosunku do szkół i placówek niepublicznych zastosowanie znajdą przepisy:
- zobowiązujące do podejmowania niezbędnych działań w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego,
- rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, określające zakres i zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego (art. 55 u.p.o.),
- rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (dalej: rozporządzenie).
Podstawa prawna przeprowadzania czynności kontrolnych przez kuratorów oświaty
Do najważniejszych aktów prawnych stanowiących podstawę przeprowadzania przez kuratorów oświaty czynności kontrolnych należą:
- ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
- rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
W § 5 pkt 2 rozporządzenia wskazano, że kontrola jest jedną z form nadzoru pedagogicznego, przy czym przez „kontrolę” należy rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny prowadzone w szkole lub placówce w celu oceny:
- stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
- przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole,
- efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
Istotne znaczenie ma w związku z tym art. 55 u.p.o., który wskazuje zakres nadzoru pedagogicznego sprawowanego nad szkołami. Przepis ten wskazuje, że nadzór pedagogiczny polega na:
- obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
- ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
- udzielaniu po...