Postępowanie dyrektorów w trakcie kontroli kuratorów oświaty – aktualny stan prawny i planowane zmiany

Zgodnie z prawem

W ramach sprawowanego nad szkołami nadzoru pedagogicznego kuratorzy oświaty mogą przeprowadzać w nich czynności kontrolne, aby ocenić stan przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz ich innej działalności statutowej. W rezultacie przeprowadzonej kontroli mogą zostać wydane stosowne zalecenia, których realizacja pozwoli na usunięcie stwierdzonych uchybień. W niniejszym artykule wskazujemy najważniejsze kwestie związane z przeprowadzaniem przez kuratorów oświaty czynności kontrolnych, w wyniku których wydawane są zalecenia, z uwzględnieniem planowanych w tym zakresie zmian w prawie.

Sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad szkołami niepublicznymi

Niepubliczne jednostki oświaty, zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej: u.p.o.), podlegają nadzorowi pedagogicznemu ze strony kuratorów oświaty. Nadzór pedagogiczny nad niepublicznymi szkołami i placówkami artystycznymi sprawuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, z wyjątkiem nadzoru nad nauczaniem przedmiotów ogólnokształcących w niepublicznych szkołach artystycznych, który sprawują właściwi kuratorzy oświaty. W związku z powyższym przepisy art. 44 ust. 1 i 2, art. 55 oraz przepisy wydane na podstawie art. 44 ust. 3 i art. 60 ust. 10 u.p.o.
stosuje się odpowiednio w przypadku niepublicznych jednostek oświaty. W rezultacie, w zakresie nadzoru pedagogicznego w stosunku do szkół i placówek niepublicznych zastosowanie znajdą przepisy:

  • zobowiązujące do podejmowania niezbędnych działań w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego,
  • rozporządzenia MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, określające zakres i zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego (art. 55 u.p.o.),
  • rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (dalej: rozporządzenie).

Podstawa prawna przeprowadzania czynności kontrolnych przez kuratorów oświaty

Do najważniejszych aktów prawnych stanowiących podstawę przeprowadzania przez kuratorów oświaty czynności kontrolnych należą:

  • ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe,
  • rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.

W § 5 pkt 2 rozporządzenia wskazano, że kontrola jest jedną z form nadzoru pedagogicznego, przy czym przez „kontrolę” należy rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny prowadzone w szkole lub placówce w celu oceny:

  • stanu przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
  • przebiegu procesów kształcenia i wychowania w szkole,
  • efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.

Istotne znaczenie ma w związku z tym art. 55 u.p.o., który wskazuje zakres nadzoru pedagogicznego sprawowanego nad szkołami. Przepis ten wskazuje, że nadzór pedagogiczny polega na:

  • obserwowaniu, analizowaniu i ocenianiu przebiegu procesów kształcenia i wychowania oraz efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
  • ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek,
  • udzielaniu po...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI