Czy na podstawie złożenia rocznego rozliczenia wykorzystania dotacji urząd może zażądać zwrotu części dotacji?
Zagadnienie to dotyczy kilku powiązanych kwestii. Pierwsza z nich to roczne rozliczenie wykorzystania dotacji, które w opinii organów dotujących ma dużą moc wiążącą. Z drugiej strony pojawia się kwestia późniejszej kontroli, która jest przeprowadzana na podstawie takiego rozliczenia, co budzi kontrowersje. Istnieje orzecznictwo, które wskazuje, że korekta rozliczenia jest możliwa w określonych sytuacjach – ordynacja podatkowa to umożliwia. Z drugiej strony są stanowiska sądów, które sugerują, że jednych wydatków nie można zastępować innymi. Takie roczne rozliczenie dotacji jest po prostu dokumentem, który stanowi załącznik do uchwały i w którym wpisuje się informacje o otrzymanych środkach oraz ich wydatkowaniu. Z samego rozliczenia nie można jednak żądać zwrotu dotacji, ponieważ jego celem jest jedynie podsumowanie działań. Dopiero wyniki kontroli mogą stanowić podstawę wszczęcia postępowania administracyjnego, które może skutkować decyzją o zwrocie części dotacji, ale ta decyzja musi być merytorycznie uzasadniona. Nieprawidłowości w rozliczeniu mogą być wskazane dopiero w ramach kontroli, a samo roczne rozliczenie nie daje takich podstaw. W praktyce zdarzały się przypadki, gdzie kwestionowano wynagrodzenia osób prowadzących placówkę na podstawie tego rozliczenia, jednak takie decyzje nie były ostateczne, ponieważ nie wynikały z pełnej kontroli merytorycznej.
Czy oddział przedszkolny, utworzony przy szkole podstawowej, jest feryjny?
Przepisy nie precyzują jednoznacznie, jak organizować pracę oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z 11 sierpnia 2017 r. nie ma oddzielnych regulacji dla oddziałów przedszkolnych, co sugeruje, że te oddziały funkcjonują w systemie feryjnym, tak jak szkoła podstawowa. Jednak w przypadku przedszkoli, które mają odrębną organizację, takie oddziały są traktowane jako placówki nieferyjne. W wyniku tego oddział przedszkolny w szkole podstawowej, traktowany jak przedszkole, nie podlega systemowi feryjnemu, co potwierdzono w wyroku NSA z 2 marca 2016 r. Z kolei w szkołach niepublicznych organ prowadzący samodzielnie ustala, czy oddział przedszkolny jest feryjny, czy nie. Podsumowując, oddział przedszkolny w szkole podstawowej jest traktowany jako placówka nieferyjna, na analogicznej zasadzie, jak przedszkole. Jednakże szeroka autonomia szkół niepublicznych pozwala, moim zdaniem, na przyjęcie modelu feryjnego.
Czy zajęcia wynikające z orzeczenia IPET, organizowane przez szkołę na zewnątrz (np. TUS) można rozliczać z dotacji?
To kwestia budząca kontrowersje w praktyce. Zajęcia zewnętrzne są czasami kwestionowane przez urzędników, jednak orzecznictwo wskazuje, że ważny jest cel tych zajęć, a nie forma ich realizacji. Jeżeli terapia, np. metoda Tomatisa, jest przewidziana w orzeczeniu lub IPET, to koszt tych zajęć można pokryć z dotacji na ucznia niepełnosprawnego. Istotne jest, aby cel wydatkowania dotacji był zgodny z założeniami orzeczenia. Również sądy administracyjne potwierdziły, że w niektórych przypadkach zajęcia zewnętrzne, takie jak treningi umiejętności społecznych, m...
Q&A z mecenasem Robertem Kamionowskim
W rozmowie omawiamy najważniejsze wyzwania prawne, z jakimi mierzą się dyrektorzy placówek oświatowych. Mecenas Robert Kamionowski porusza temat kontroli wydatkowania dotacji, zasad wynagradzania nauczycieli pracujących z uczniami z orzeczeniami oraz organizacji pracy oddziałów przedszkolnych w szkołach. Wyjaśnia, jak prawidłowo zarządzać środkami finansowymi, unikać najczęstszych błędów i właściwie interpretować przepisy dotyczące zatrudniania nauczycieli. To rozmowa pełna praktycznych wskazówek, które pomogą dyrektorom szkół i przedszkoli niepublicznych sprawnie poruszać się w złożonym systemie prawnym.
Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.