Wpływ zespołowych aktywności na pracę nauczycieli
Wyniki badań zawarte w raporcie OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS) z 2018 r. wyraźnie pokazują, że nauczyciele, którzy regularnie uczestniczą w zespołowych działaniach, takich jak wspólne planowanie lekcji, wymiana doświadczeń czy obserwacja koleżeńska, osiągają lepsze wyniki dydaktyczne i skuteczniej odpowiadają na potrzeby uczniów. Dane prezentowane w tej publikacji podkreślają również, że atmosfera współpracy wzmacnia poczucie zawodowej pewności siebie nauczycieli oraz zachęca do wdrażania innowacyjnych metod nauczania.
Autorzy raportu z badania przeprowadzonego w 2012 r. przez Hargreaves and Fullan wskazują natomiast, że działania w zespołach nauczycielskich dodatkowo sprzyjają rozwijaniu kultury profesjonalnego samokształcenia. Wymiana poglądów i wzajemne dbanie o podnoszenie kwalifikacji polepszają zdolność szkół do adaptacji wobec zmian, co jest szczególnie istotne w kontekście wyzwań współczesnej edukacji, takich jak cyfryzacja i digitalizacja, a także zmieniających się wymagań rynku pracy.
Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez Vangrieken i in. (2015), które pokazują, że nauczyciele współpracujący w grupach uczą się od siebie nawzajem, co podnosi ich kompetencje i efektywność. Zespołowe
aktywności redukują ponadto poczucie izolacji zawodowej i sprzyjają tworzeniu atmosfery zaufania oraz współodpowiedzialności za wyniki uczniów.
Lekcje koleżeńskie w budowaniu współpracy
To jedno z najbardziej efektywnych narzędzi wspierających współpracę w zespole nauczycielskim. Możliwość obserwacji zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli niewątpliwie skłania do rozważań na temat własnej metodyki pracy, może wyzwolić efekt silnej inspiracji i być może zachęci do wyjścia z rutyny. Wspólne omawianie mocnych stron lekcji oraz obszarów do poprawy pozwala nauczycielom na rozwijanie swoich umiejętności dydaktycznych i ...