Zespół nauczycieli jako fundament rozwoju szkoły – jak skutecznie budować atmosferę współpracy?

Zarządzanie placówką

Budowanie przyjaznego środowiska pracy w szkole to jeden z wielu pozafinansowych instrumentów, jakimi może posługiwać się dyrektor 
w celu podniesienia motywacji do współdziałania swoich nauczycieli. 
Często niewystarczająca okazuje się spontaniczna komunikacja pomiędzy pedagogami, która nawet w dłuższej perspektywie nie musi zakończyć się zbudowaniem zintegrowanego i zaangażowanego zespołu. 
Na jakie sprawdzone działania wzmacniające grupę warto zatem postawić?

Wpływ zespołowych aktywności na pracę nauczycieli

Wyniki badań zawarte w raporcie OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS) z 2018 r. wyraźnie pokazują, że nauczyciele, którzy regularnie uczestniczą w zespołowych działaniach, takich jak wspólne planowanie lekcji, wymiana doświadczeń czy obserwacja koleżeńska, osiągają lepsze wyniki dydaktyczne i skuteczniej odpowiadają na potrzeby uczniów. Dane prezentowane w tej publikacji podkreślają również, że atmosfera współpracy wzmacnia poczucie zawodowej pewności siebie nauczycieli oraz zachęca do wdrażania innowacyjnych metod nauczania.

Autorzy raportu z badania przeprowadzonego w 2012 r. przez Hargreaves and Fullan wskazują natomiast, że działania w zespołach nauczycielskich dodatkowo sprzyjają rozwijaniu kultury profesjonalnego samokształcenia. Wymiana poglądów i wzajemne dbanie o podnoszenie kwalifikacji polepszają zdolność szkół do adaptacji wobec zmian, co jest szczególnie istotne w kontekście wyzwań współczesnej edukacji, takich jak cyfryzacja i digitalizacja, a także zmieniających się wymagań rynku pracy.

Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez Vangrieken i in. (2015), które pokazują, że nauczyciele współpracujący w grupach uczą się od siebie nawzajem, co podnosi ich kompetencje i efektywność. Zespołowe 
aktywności redukują ponadto poczucie izolacji zawodowej i sprzyjają tworzeniu atmosfery zaufania oraz współodpowiedzialności za wyniki uczniów.

Lekcje koleżeńskie w budowaniu współpracy

To jedno z najbardziej efektywnych narzędzi wspierających współpracę w zespole nauczycielskim. Możliwość obserwacji zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli niewątpliwie skłania do rozważań na temat własnej metodyki pracy, może wyzwolić efekt silnej inspiracji i być może zachęci do wyjścia z rutyny. Wspólne omawianie mocnych stron lekcji oraz obszarów do poprawy pozwala nauczycielom na rozwijanie swoich umiejętności dydaktycznych i ...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI