Współczesne rodziny stają przed niemałym wyzwaniem, jakim jest integracja nowych technologii z codziennym życiem. Zatem warto pomyśleć i odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy nowe technologie w rodzinie powinniśmy traktować jako przyjaciela czy wroga? (Przybylski, Weinstein, 2017). Z jednej strony świat technologiczny może interesować, zastanawiać i pozwalać na „zdobycie” chwili czasu dla siebie, bo przecież „jak dam dziecku telefon na chwilę, to nic się nie stanie”.
Dział: Zarządzanie placówką
Uchybienia i nieprawidłowości w zakresie pomocy psychologiczno- -pedagogicznej udzielanej dzieciom i młodzieży na terenie przedszkola, szkoły i placówki oświatowej zdarzają się głównie z braku znajomości przez kadrę pedagogiczną przepisów prawa oświatowego oraz dowolnie stosowanej ich interpretacji. Zadaniem dyrektora jest więc zarówno sprawowanie kontroli nad wszelkimi poczynaniami kadry pedagogicznej w zakresie udzielania pomocy p-p dzieciom i młodzieży, jak i prowadzeniem wymaganej dokumentacji.
W przypadku błędnego naliczenia wynagrodzenia na korzyść pracownika, wielu pracodawców zadaje sobie pytanie: czy można żądać zwrotu nadpłaconych środków? Choć intuicja i rachunek ekonomiczny podpowiadają jedno, prawo pracy – co do zasady – nie stoi po stronie pracodawcy. Artykuł omawia, w jakich sytuacjach możliwy jest zwrot nienależnie wypłaconego wynagrodzenia i kiedy pracownik może zatrzymać otrzymane środki bez konsekwencji.
Czas edukacji przedszkolnej to wyjątkowy moment w życiu dziecka, w którym poznaje ono nie tylko najbliższe otoczenie, ale też poszerza krąg swoich zainteresowań. Przedszkole to miejsce, które powinno mu to ułatwić i pokazać zarówno ten bliski, jak i dalszy świat. Jedną z metod umożliwiających realizację tych zagadnień z podstawy programowej jest zapraszanie do przedszkola ciekawych gości. Jak jednak zorganizować odwiedziny w przedszkolu, aby były ciekawe, a przede wszystkim bezpieczne? Jak udokumentować takie wydarzenia? I wreszcie – jak reagować, gdy w przedszkolu pojawi się nieoczekiwany gość?
Preorientacja zawodowa w wychowaniu przedszkolnym oraz orientacja zawodowa w szkołach podstawowych i średnich to nie tylko terminy – to również ustawowy obowiązek i codzienna praktyka placówek oświatowych. Z oczywistych względów podważanie ich zasadności jest bezcelowe. Warto jednak zwrócić uwagę na pewien paradoks.
W obecnych realiach prawno-ekonomicznych potrącenia z wynagrodzenia mają charakter powszechny. Zasady i tryb dokonywania potrąceń regulują przepisy prawa pracy i prawa cywilnego. Przepisy rachunkowe normują natomiast ujęcie księgowe operacji gospodarczych związanych z dokonaniem potrąceń.
Koniec roku szkolnego, czas wakacji i początek jesieni to czas, kiedy w naszych placówkach możemy pozwolić sobie na znacznie więcej wyjść zorganizowanych i wycieczek. Gdy pogoda sprzyja, potrzebujemy tylko jednego – odpowiedniej organizacji ze strony nauczycieli i dyrekcji placówki. Jak się do tego przygotować, na co zwrócić uwagę i jaka jest rola dyrektora w tym zakresie?
Współczesny świat wymaga od dyrektorów placówek oświatowych umiejętności komunikowania się na wielu płaszczyznach. Oczekuje się od nich doskonałych zdolności oratorskich, profesjonalnej relacji z podwładnymi, nienagannej opinii w środowisku oraz nieskazitelnego wizerunku zewnętrznego. Ciągłe podleganie ocenie może przytłoczyć każdego, nawet najbardziej wprawnego mówcę i doświadczonego dyrektora. Niestety, prawda jest taka, że „na wizerunek pracuje się latami, a można go stracić w minutę”.
Czy to właśnie na zdolności rozumienia, wyrażania i interpretowania otaczającego nas świata w mowie i piśmie – również w języku obcym – nie zależy nam najbardziej? Jak więc stworzyć w naszym przedszkolu warunki do tego, aby te kompetencje rozwijać, tak aby dzieci mogły stopniowo nabywać umiejętność opanowania języka obcego? Jak w ogóle stworzyć przedszkole dwujęzyczne?
Budowanie przyjaznego środowiska pracy w szkole to jeden z wielu pozafinansowych instrumentów, jakimi może posługiwać się dyrektor
w celu podniesienia motywacji do współdziałania swoich nauczycieli.
Często niewystarczająca okazuje się spontaniczna komunikacja pomiędzy pedagogami, która nawet w dłuższej perspektywie nie musi zakończyć się zbudowaniem zintegrowanego i zaangażowanego zespołu.
Na jakie sprawdzone działania wzmacniające grupę warto zatem postawić?
Aktualnie obowiązujące przepisy nakładają na wybrane placówki oświatowe obowiązek zatrudniania nauczycieli specjalistów w określonym wymiarze godzin. Zmiana ta stanowi odpowiedź na pojawiające się coraz częściej sygnały o pogarszającej się kondycji psychofizycznej uczniów i związanymi z tym problemami.
Musimy zaufać ludziom, bo są nam niezbędni.
Wszystkie nasze istotne potrzeby zaspokajać
możemy tylko dzięki innym, dzięki temu,
że jacyś ludzie upieką nam chleb, inni wydrukują gazetę,
zrobią nam kolację, gdy wracamy po pracy do domu,
w pracy współpracują z nami, a jeśli odmówią,
to doświadczymy tego boleśnie1.
Piotr Sztompka
Zaufanie jest wartością, której doświadczamy w odniesieniu do samych siebie, innych ludzi oraz otaczającego świata. Pozwala na tworzenie wartościowych więzi, dobrą komunikację, efektywne współdziałanie. Mamy potrzebę bycia godnymi zaufania, ale też ufania innym. Brak zaufania, nieufność, ostrożność mogą negatywnie wpłynąć między innymi na poczucie dobrostanu psychicznego. Zaufanie buduje się długo, a traci bardzo szybko. Umacnianie zaufania to złożony proces, bez którego trudno o profesjonalne relacje w szkole.