Doraźne zastępstwa w przedszkolu są codziennością wielu placówek.
Jest to rozwiązanie przydatne przy krótkotrwałych problemach kadrowych, które ma na celu zapewnienie dzieciom niezbędnej opieki w czasie nieobecności ich nauczyciela. Co istotne, we wrześniu 2025 r. weszły w życie zmiany w przepisach określających zasady stosowania doraźnych zastępstw.
Dział: Zarządzanie placówką
Jednostki organizacyjne systemu oświaty (zorganizowane jako osoby prawne czy jednoosobowe działalności gospodarcze) powinny stosować racjonalne zasady gospodarki finansowej. Tak podpowiada logika systemu funkcjonowania podmiotów gospodarczych bazowo nastawionych przecież na generowanie zysku.
Wejście w model transakcyjny w relacji rodzic – szkoła niesie ze sobą zagrożenie dla społeczności szkoły, która w pewnym momencie przestanie stanowić monolit z jasno określoną misją, a stanie się organizacją skupioną na spełnianiu krótkoterminowych oczekiwań poszczególnych jednostek.
Początek roku szkolnego i czas jesieni to moment, w którym dyrektor może zweryfikować i lepiej zorganizować zajęcia dodatkowe w przedszkolu.
Jak się do tego zabrać? Jak dopasować zajęcia do poszczególnych grup wiekowych? I wreszcie – jaka liczba zajęć jest odpowiednia dla przedszkolaków, aby rozwinąć ich pasje, a nie przeciążyć?
Współczesne rodziny stają przed niemałym wyzwaniem, jakim jest integracja nowych technologii z codziennym życiem. Zatem warto pomyśleć i odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy nowe technologie w rodzinie powinniśmy traktować jako przyjaciela czy wroga? (Przybylski, Weinstein, 2017). Z jednej strony świat technologiczny może interesować, zastanawiać i pozwalać na „zdobycie” chwili czasu dla siebie, bo przecież „jak dam dziecku telefon na chwilę, to nic się nie stanie”.
Uchybienia i nieprawidłowości w zakresie pomocy psychologiczno- -pedagogicznej udzielanej dzieciom i młodzieży na terenie przedszkola, szkoły i placówki oświatowej zdarzają się głównie z braku znajomości przez kadrę pedagogiczną przepisów prawa oświatowego oraz dowolnie stosowanej ich interpretacji. Zadaniem dyrektora jest więc zarówno sprawowanie kontroli nad wszelkimi poczynaniami kadry pedagogicznej w zakresie udzielania pomocy p-p dzieciom i młodzieży, jak i prowadzeniem wymaganej dokumentacji.
W przypadku błędnego naliczenia wynagrodzenia na korzyść pracownika, wielu pracodawców zadaje sobie pytanie: czy można żądać zwrotu nadpłaconych środków? Choć intuicja i rachunek ekonomiczny podpowiadają jedno, prawo pracy – co do zasady – nie stoi po stronie pracodawcy. Artykuł omawia, w jakich sytuacjach możliwy jest zwrot nienależnie wypłaconego wynagrodzenia i kiedy pracownik może zatrzymać otrzymane środki bez konsekwencji.
Czas edukacji przedszkolnej to wyjątkowy moment w życiu dziecka, w którym poznaje ono nie tylko najbliższe otoczenie, ale też poszerza krąg swoich zainteresowań. Przedszkole to miejsce, które powinno mu to ułatwić i pokazać zarówno ten bliski, jak i dalszy świat. Jedną z metod umożliwiających realizację tych zagadnień z podstawy programowej jest zapraszanie do przedszkola ciekawych gości. Jak jednak zorganizować odwiedziny w przedszkolu, aby były ciekawe, a przede wszystkim bezpieczne? Jak udokumentować takie wydarzenia? I wreszcie – jak reagować, gdy w przedszkolu pojawi się nieoczekiwany gość?
Preorientacja zawodowa w wychowaniu przedszkolnym oraz orientacja zawodowa w szkołach podstawowych i średnich to nie tylko terminy – to również ustawowy obowiązek i codzienna praktyka placówek oświatowych. Z oczywistych względów podważanie ich zasadności jest bezcelowe. Warto jednak zwrócić uwagę na pewien paradoks.
W obecnych realiach prawno-ekonomicznych potrącenia z wynagrodzenia mają charakter powszechny. Zasady i tryb dokonywania potrąceń regulują przepisy prawa pracy i prawa cywilnego. Przepisy rachunkowe normują natomiast ujęcie księgowe operacji gospodarczych związanych z dokonaniem potrąceń.
Koniec roku szkolnego, czas wakacji i początek jesieni to czas, kiedy w naszych placówkach możemy pozwolić sobie na znacznie więcej wyjść zorganizowanych i wycieczek. Gdy pogoda sprzyja, potrzebujemy tylko jednego – odpowiedniej organizacji ze strony nauczycieli i dyrekcji placówki. Jak się do tego przygotować, na co zwrócić uwagę i jaka jest rola dyrektora w tym zakresie?
Współczesny świat wymaga od dyrektorów placówek oświatowych umiejętności komunikowania się na wielu płaszczyznach. Oczekuje się od nich doskonałych zdolności oratorskich, profesjonalnej relacji z podwładnymi, nienagannej opinii w środowisku oraz nieskazitelnego wizerunku zewnętrznego. Ciągłe podleganie ocenie może przytłoczyć każdego, nawet najbardziej wprawnego mówcę i doświadczonego dyrektora. Niestety, prawda jest taka, że „na wizerunek pracuje się latami, a można go stracić w minutę”.