Kto może zostać dyrektorem szkoły?
Stanowisko dyrektora szkoły w Polsce może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który ma wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera lub równorzędny, oraz przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole, ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą. W szkołach niepublicznych powyższe warunki nie obowiązują, wystarczy wykształcenie wyższe i tytuł zawodowy magistra, a o zatrudnieniu na stanowisku dyrektora decyduje organ prowadzący.
W ramach studiów podyplomowych bądź kursów kwalifikacyjnych z zarzadzania oświatą absolwenci zdobywają wiedzę praktyczną o charakterze przekrojowym w zakresie: prawa, ekonomii, finansów, organizacji i zarządzania, psychologii oraz zarządzania placówkami oświatowymi. W programach kształcenia z zarządzania oświatą nie odnotowujemy modułów w zakresie zarządzania kryzysami w szkole, a jest to dość istotny obszar we współczesnym turbulentnym otoczeniu. Ponadto niektóre uczelnie oferują zdobycie kierunkowego, specjalistycznego wykształcenia o charakterze menedżerskim. Dyrektor szkoły ma możliwość dokształcania się w różnym zakresie. To, czy skorzysta z obecnych na rynku form kształcenia, zależy wyłącznie od niego.
Zadania dyrektora w świetle przepisów prawa
O obowiązkach dyrektora szkoły czytamy między innymi w Prawie oświatowym, Karcie Nauczyciela i ustawie o systemie oświaty. Liczba i zakres publikowanych obowiązków, jakie Ministerstwo Edukacji i Nauki nałożyło na dyrektora, jest bardzo długa.
Na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe są to m.in.:
- kierowanie bieżącą działalnością szkoły;
- reprezentowanie szkoły na zewnątrz;
- prowadzenie nadzoru pedagogicznego (jeżeli dyrektor szkoły nie posiada wymaganych kwalifikacji, zadanie to pełni nauczyciel mianowany lub dyplomowany);
- sprawowanie opieki nad uczniami;
- stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju;
- realizowanie uchwał rady pedagogicznej i rady szkoły;
- dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły oraz ponoszenie pełnej odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
- organizacja administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły; ...