Jakie przedszkole, jaką szkołę założyć?
Bez wątpienia każda placówka chce być wyjątkowa, osiągać najwyższe wyniki edukacyjne i mieć w swojej ofercie coś, co ją wyróżnia ponad inne. O elementach, które mogą podnosić ich pozycję w rankingach uznawanych społecznie za elitarne bądź przyjazne przeczytacie w pierwszej części publikacji. W Polsce rodzice mają ogromy wachlarz możliwości wyboru danej placówki oświatowej dla swoich dzieci. Poniżej przedstawiono kolejne rodzaje/typy placówek. Tym razem wzięto pod lupę placówki katolickie, chrześcijańskie i luterańskie oraz integracyjne, z oddziałami integracyjnymi, specjalne, a także sportowe i muzyczne. Każdą z nich można bez większych problemów założyć i prowadzić, każda jest wyjątkowa i niepowtarzalna w swojej kategorii.
Placówki katolickie
Zajęcia edukacyjne oraz wychowanie w tych przedszkolach i szkołach oparte są na zasadach doktryny katolickiej. Obok dydaktyki i wychowania bardzo ważne jest kultywowanie „kultury katolickiej”2. Nauczyciele powinni reprezentować również wartości katolickie. Lekcje prowadzone są w różny sposób, ale podstawa programowa realizowana jest podobnie jak w typowej szkole i na podobnych zasadach, choć i tu spotykamy wyjątki. Wizję określa organ prowadzący, którym zazwyczaj jest diecezja, parafia, zgromadzenie zakonne lub biskup albo fundacja bądź stowarzyszenie katolickie. Szkoły te słyną z bardzo wysokiej jakości nauczania, tradycyjnego modelu wychowania i trzymania żelaznej dyscypliny wręcz karności, „… karność panuje, gdzie rodzina czy szkoła w imię powagi swej rozkazuje, a rozkazy zawsze posłuch w sercach dzieci znajdują. Zbytecznym byłoby sądzę udowadniać, iż tak rodzinie, jak i szkole karność jest nieodzowną”3. Ogromną wagę przykłada się do odpowiedniego, zgodnego z doktryną katolicką zachowywania się uczniów i rodziców. Zaletami szkół katolickich są mało liczne klasy (ale nie zawsze), sztywny i zrozumiały system wartości, pogłębianie wiary, dość niskie czesne (choć tu zdania są podzielone), ciągłość procesu nauczania i wychowania w jednej wizji (od żłobka po studia wyższe), indywidualne podejście do ucznia, atmosfera wzajemnego szacunku i zrozumienia, bezpieczeństwo, a także coraz rzadziej spotykane klasy niekoedukacyjne (szkoły
i/lub klasy żeńskie i męskie)....