Kompetencje menedżerskie w świecie VUCA

Zarządzanie placówką Otwarty dostęp

Pojęcie VUCA narodziło się w latach 90. w środowisku wojskowym armii amerykańskiej jako określenie sytuacji, która powstała po zakończeniu zimnej wojny. W ten sposób określano ówczesną rzeczywistość, w której menedżerowie, dyrektorzy i liderzy przedsiębiorstw i organizacji zmuszeni byli podejmować decyzje charakteryzujące się zmiennością i ulotnością (volatility), niepewnością (uncertainty), złożonością (complexity) i niejednoznacznością (ambiquity). Skrótowiec VUCA powstał zatem z pierwszych liter wymienionych wyżej słów z języka angielskiego.

Kompetencje menedżerskie

Zadajmy sobie pytanie: jakie kompetencje powinni posiadać menedżerowie do zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją i czy pokrywają się one z kompetencjami dyrektorów placówek oświatowych do zarządzania szkołą? Na podstawie danych GUS z roku 2022 w Polsce odnotowano 29 701 placówek oświatowych (szkół podstawowych, ponadpodstawowych, branżowych I i II stopnia, specjalnych, artystycznych i policealnych). To znaczy, że w tych placówkach jest zatrudnionych prawie 30 tys. dyrektorów i najprawdopodobniej to największa liczba menedżerów jednej kategorii w Polsce. 
Według Petera F. Druckera menedżer odpowiada za cały zespół i przewodzi mu na podstawie wiedzy i odpowiedzialności, a nie w związku z piastowanym stanowiskiem. Lider powinien właściwie komunikować się ze współpracownikami i posiadać umiejętność podejmowania decyzji bez zbędnej zwłoki. Warte uwagi są „trzy pola zachowań” Michaela Armstronga, który opracował listę kompetencji kluczowych menedżera i przyporządkował je do tych pól. Z jego opracowania wynika jakie są najważniejsze cechy menadżera.

  • Pociąganie ludzi za sobą, czyli przewodzenie, prowadzenie, inspiracja, zachęcanie, wskazywanie, bycie przykładem bądź autorytetem.
  • Zrozumienie tego, co trzeba zrobić, czyli dogłębna analiza zadania, burza mózgów, konsultacje zespołowe, eksperckie i społeczne, współpraca z zespołem na etapie omawiania zadania, uzgodnienia strategii, opracowanie stylu, ustalenie procesów.
  • Wykonanie danego zadania, czyli osiągnięcie zamierzonego celu, zrealizowanie zamiaru, wypełnienie misji, zakończenie produkcji.
     

W wyniku szeroko przeprowadzonych badań kompetencji jako podstawy zarządzania zasobami ludzkimi w 2013 r. przedstawiono listę oczekiwanych podstawowych kompetencji ze strony organizacji od kandydatów na stanowiska kierownicze. Poniżej przedstawiono spis kompetencji, rozpoczynając od najbardziej oczekiwanych, a kończąc na najmniej oczekiwanych. W nawiasach przedstawiono uzyskane wyniki badań: wiedza (72,9%), praca zespołowa (40,8%), odpowiedzialność (35,8%), samodzielność (30,6%), komunikatywność (26,5%), kreatywność (26,1%), rozwiązywanie problemów (14,6%), zarządzanie zespołem – motywowanie, organizowanie, planowanie, kontrolowanie (11,8%), innowacyjność (7,1%), odporność na stres (5,4%), radzenie sobie z niepewnością (3,8%), podejmowanie ryzyka (3,1%). Natomiast na pytanie: czy kwalifikacje zawodowe kierowników są wystarczające? respondenci udzielili odpowiedzi: tak (89,2%), nie (2,8...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI