Z tego powodu w świetlicy pojawia się wiele problemów z przestrzeganiem obowiązujących tam zasad. Oprócz poziomu pobudzenia, wpływają na to również inne czynniki:
- Postrzeganie zajęć świetlicowych jako zdecydowanie mniej formalnych i wymagających. Uczniowie mają poczucie, że to na lekcjach należy się skupiać i panować nad swoim zachowaniem, a w świetlicy można robić rzeczy, które zdecydowanie bardziej odpowiadają ich zainteresowaniom, że jest to tzw. czas wolny i nie trzeba się stosować do żadnych zasad.
- Różnorodność wiekowa uczniów przebywających w świetlicy. Zdarza się, że dzieci, które przebywają w świetlicy, są w bardzo różnym wieku. Wpływa to więc na trudności związane z komunikacją, wybieranie zabaw, w trakcie których prezentowane są niepożądane zachowania, co wpływa na problem ze skupieniem i koncentracją.
- Nadmiar hałasu i tłok obecny w czasie zajęć świetlicowych nie wpływa korzystanie na zachowanie dzieci, powoduje silną rozpraszalność, czasem wycofywanie się z aktywności, unikanie ich, a czasem nadmierną pobudliwość, płaczliwość lub nerwowość.
- Brak poczucia sprawczości i wpływu. Często dzieci nie utożsamiają się z zasadami obowiązującymi w świetlicy, ponieważ są one z góry im narzucane, dzieci nie mają żadnej mocy sprawczej, jeśli chodzi o ich opracowywanie, więc trudno im je akceptować.
- Potrzeba ruchu i aktywności. Okazuje się, że dzieci dążą do rozładowania swojego napięcia poprzez aktywność ruchową, dlatego też często wybierają takie działania, które są sprzeczne z obowiązującymi zasadami.
- Należy mieć świadomość tego, że dzieci bardzo często poza zaburzeniami integracji sensorycznej mają również inne problemy, np. zaburzenia ze spektrum autyzmu, niepełnosprawność intelektualną, choroby przewlekłe, które będę determinować dodatkowe trudności z zachowaniem.
Co w związku z tym mogą zrobić nauczyciele?
Przede wszystkim konieczne jest, by zapoznali się ze wszystkimi dostępnymi opiniami lub innymi dokumentami, które dotyczą danego dziecka, zwłaszcza jeśli jest ono objęte wsparciem psychologiczno-pedagogicznym na terenie placówki. Poza tym powinni również:
- Zaangażowa...

Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu dotacji, prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz organy kontrolujących rozliczanie dotacji oświatowych.