Dział: W praktyce

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Szkoła oparta na relacjach (cz. 2)

W drugiej części artykułu na temat „Szkoły opartej na relacjach” kontynuujemy dyskusję o transformacji kultury szkolnej, której celem jest przejście od modelu opartego na kontroli do kultury zaufania. Omawiamy główne aspekty budowania wspólnoty szkolnej, takie jak zaangażowanie uczniów w proces podejmowania decyzji oraz znaczenie rytuałów i celebracji w integrowaniu społeczności. Ponadto analizujemy rolę dyrektora w kształtowaniu szkoły przyszłości, bazującej na współpracy i zaufaniu, oraz przedstawiamy, jak technologia może wspierać te procesy, zachowując równocześnie balans z bezpośrednimi interakcjami.

Czytaj więcej

Dzieci w świetlicy – jak wspierać ich rozwój emocjonalny i potrzebę ruchu?

Świetlica jest miejscem, w którym spotyka się wielu uczniów przejawiających różnorodne trudności. Zazwyczaj spędzają oni tam czas przed rozpoczęciem swoich zajęć lub tuż po nich. W obu sytuacjach mogą prezentować oni bardzo wysoki poziom pobudzenia układu nerwowego, bowiem albo są wypoczęci i spotkanie z rówieśnikami pozwala im na zabawy ruchowe, bieganie, skakanie czy głośne werbalizowanie swoich potrzeb, albo są zmęczeni i przebodźcowani tym, co działo się na zajęciach, więc potrzebują ruchu i dużej dawki aktywności, żeby się choć w niewielkim stopniu wyciszyć. Często też towarzyszą im w tym wszystkim trudne i intensywne emocje, a co za tym idzie – mają problem z samoregulacją.

Czytaj więcej

Aktywizacja ucznia z wykorzystaniem przykładów z życia codziennego

Metody aktywizujące zwiększają skuteczność nauczania i sprawiają, że zajęcia stają się bardziej atrakcyjne dla ucznia. To właśnie dlatego w naszej pracy dydaktycznej coraz częściej sięgamy po techniki, w których aktywność uczniów przewyższa aktywność nauczyciela. Jako nauczyciele obserwujemy, że takie podejście nie tylko pogłębia zdobytą wiedzę, ale również zwiększa jej operatywność i trwałość. Co więcej, stosowanie metod aktywizujących ucznia doskonali umiejętności przydatne nie tylko podczas lekcji, ale również w codziennym życiu, jak wyciąganie wniosków czy myślenie analityczne i krytyczne.

Czytaj więcej

Przebodźcowani, a nie leniwi – jak szkoła może pomóc uczniowi, którego układ nerwowy nie wytrzymuje przeciążenia

Uczniowie określani mianem „rozkojarzonych”, „nieobecnych” i „wybuchowych” już od dłuższego czasu nie stanowią jedynie marginalnej grupy w społeczności szkolnej. Pedagodzy stoją przed nowym wyzwaniem – jak utrzymać skuteczność nauczania przy wszechobecnym przebodźcowaniu oraz neuroprzeciążeniu u dzieci i młodzieży.

Czytaj więcej

Omówienie kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2025/2026

Jeszcze w maju 2025 roku opublikowano podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Ze względu na szczególną rolę tego dokumentu, stanowiącego istotne narzędzie koordynowania działań w zakresie polityki oświatowej państwa w danym roku szkolnym, wszystkie jednostki systemu oświaty powinny zapoznać się z jego treścią i uwzględnić zawarte w nim wytyczne podczas planowania pracy na kolejny rok szkolny.

Czytaj więcej

Jak dobrze wystartować – praktyczne wskazówki na początek roku szkolnego

Pierwsza lekcja po wakacjach to wyjątkowy moment, który decyduje o atmosferze w klasie przez kolejne miesiące. Początek roku szkolnego to ważny czas nie tylko dla uczniów, ale również dla nas nauczycieli. Z doświadczenia wiem, że te pierwsze godziny spędzone razem mają ogromny wpływ na budowanie relacji, które później przekładają się na efektywność nauczania.

Czytaj więcej

Klasa szkolna przyjazna sensorycznie

Przestrzeń klasowa to miejsce, w którym uczniowie spędzają bardzo dużo czasu. W czasie czterdziestopięciominutowych zajęć, ale też często w czasie przerw nie opuszczają klas, zwłaszcza jeśli mówimy o dzieciach w klasach I–III. Wiedząc o tym, ale również mając na uwadze fakt, że coraz więcej uczniów mierzy się z różnego rodzaju trudnościami rozwojowymi, powinniśmy zastanowić się nad tym, w jaki sposób zaaranżować przestrzeń, żeby każde dziecko czuło się tam spokojnie i przyjemnie. Dlaczego jest to takie ważne?

Czytaj więcej

Jak budować nowoczesną szkołę opartą na relacjach? (cz. 1)

Lata edukacji szkolnej to ogromna część życia, którą młodzi ludzie spędzają w murach szkolnych. To właśnie dlatego szkoła przyszłości musi być czymś więcej niż tylko miejscem przekazywania wiedzy. Badania PISA pokazują niepokojący trend – polscy uczniowie często czują się w szkole obco i źle. To jasny sygnał, że warto przemyśleć, po co jest szkoła w dzisiejszych czasach.

Czytaj więcej

Efektywna współpraca placówki oświatowej z NGO

Nie powinno być zaskoczeniem dość powszechne stwierdzenie, że współpraca szkoły lub przedszkola z organizacją pozarządową wynika przede wszystkim z potrzeby serca i altruizmu. Dla wielu dyrektorów, nauczycieli i liderów edukacji chęć przekazania swoim uczniom choćby części z obszernego katalogu chwalebnych postaw i godnych naśladowania cech powszechnie kojarzonych z NGO1 jest wystarczająco silną motywacją, aby szukać partnerów społecznych i pól do współpracy z nimi.

Czytaj więcej

Dlaczego STEAM jest ważny, czyli jak przygotować uczniów do wyzwań przyszłości

STEAM to przede wszystkim kompleksowe podejście do nauczania, które przygotowuje uczniów do wyzwań przyszłości, kształtuje kompetencje XXI wieku. To interdyscyplinarne podejście wspiera rozwój umiejętności uczniów niezbędnych w dynamicznie zmieniającym się świecie.

Czytaj więcej

Ruch kadrowy w oświacie

Niebawem w jednostkach oświatowych zacznie się czas tzw. ruchu kadrowego, podczas którego podejmowane będą decyzje dotyczące m.in. ewentualnych redukcji etatów wśród pracowników pedagogicznych. Zwolnienie pracownika stanowi ostateczność, jednak w wielu przypadkach istnieje możliwość skorzystania z innych rozwiązań prawnych pozwalających na zachowanie zatrudnienia, choćby w ograniczonym zakresie.

Czytaj więcej

Jak zorganizować strefę ciszy dla uczniów w szkole?

W szkołach jest coraz więcej dzieci, które mają różnego rodzaju trudności i zaburzenia. Priorytetem staje się więc zadbanie o realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie placówki i udzielenie tym wszystkim dzieciom odpowiedniego wsparcia. Jest ono w szczególności związane z organizacją przestrzeni zgodnie z potrzebami i możliwościami uczniów z trudnościami.

Czytaj więcej