Przede wszystkim badania Johna Hattie potwierdzają, że relacja nauczyciel-uczeń to jeden z najważniejszych czynników wpływających na efektywność nauczania. Wiemy, że uczniowie będący w przyjaznej relacji z nauczycielami nie tylko chętniej podejmują inicjatywę, ale również skuteczniej się uczą. Zastanówmy się, jak stworzyć szkołę, w której pozytywne relacje tworzą bezpieczną atmosferę i stają się fundamentem efektywnej edukacji.
Dlaczego relacje są fundamentem nowoczesnej edukacji?
Najnowsze badania z dziedziny neurobiologii jednoznacznie wskazują, że bycie w relacji i poczucie bezpieczeństwa stanowią podstawę rozwoju każdego ucznia. Wspierająca relacja z drugim człowiekiem uwalnia w mózgu duże ilości dopaminy, jednego z głównych neuroprzekaźników, działającego w tzw. układzie nagrody.
Relacje jako odpowiedź na wyzwania współczesnego świata
W obecnych czasach szczególnie istotne staje się kształtowanie umiejętności życia i działania w zmieniającym się otoczeniu. Nauczyciele powinni skupić się na trzech głównych tendencjach: indywidualizacji i personalizacji, przechodzeniu od postawy pewności naukowej do poszukiwania wiedzy oraz zastępowaniu postawy dominacji postawą empatii i dialogu.
Współpraca z uczniami, rodzicami oraz innymi nauczycielami stanowi fundament skutecznego nauczania. Opiera się ona na wzajemnym szacunku i zaufaniu, co bezpośrednio przekłada się na lepsze przyswajanie wiedzy przez uczniów.
Badania o znaczeniu relacji w szkole
Ogólnopolskie badania „Ocena jakości relacji szkolnych” przeprowadzone na grupie 48 tysięcy uczniów wykazały niepokojące zjawisko – aż 40% młodzieży doświadcza symptomów depresji, z czego 25% wymaga natychmiastowych konsultacji z terapeutami.
Dodatkowo badania pokazują znaczący spadek woli życia wśród młodzieży. Na skali od 1 do...