Stwórz atmosferę powrotu i bezpieczeństwa
Bezpieczny powrót do szkoły zaczyna się od tego, jak przywitamy uczniów w progu klasy. Badania pokazują, że pierwszy kontakt nauczyciela z uczniami ma znaczący wpływ na budowanie pozytywnego klimatu, w którym uczniowie czują więź i przynależność. To właśnie ta więź społeczna staje się katalizatorem motywacji do nauki.
Zadbaj o przyjazne powitanie
Pierwsze minuty pierwszej lekcji po wakacjach decydują o nastawieniu uczniów do dalszej współpracy. Niewerbalne wskazówki, takie jak uśmiech i kontakt wzrokowy, zmniejszają dystans fizyczny i psychiczny między tobą a uczniami, jednocześnie wzmacniając pozytywne uczucia wobec ciebie i całego procesu edukacyjnego.
Jak skutecznie powitać uczniów? Sprawdzone sposoby są następujące:
- Wymień imię ucznia i nawiąż kontakt wzrokowy.
- Użyj przyjaznego gestu: uścisk dłoni, przybicie piątki lub podniesienie kciuka.
- Powiedz kilka słów zachęty i zapytaj, jak mija im dzień.
- Wykaż zainteresowanie ich samopoczuciem.
Warto zainspirować się amerykańskim nauczycielem Barrym White’em Jr, który wita każdego ucznia w indywidualny sposób. Taka personalizacja powoduje, że dzieci czekają na przywitanie, czują się dostrzeżone i szanowane. W rezultacie chętniej angażują się w zajęcia i mają większy szacunek do nauczyciela.
Powitanie może również przybrać formę rytuału klasowego. Możesz zaproponować hasło klasy, wspólny gest lub krótki pląs. Faktycznie takie działania sprawiają, że uczniowie od pierwszych chwil czują się częścią wspólnoty, co jest szczególnie ważne przy pierwszej lekcji w klasie.
Zaproponuj rozmowę o wakacjach
Wakacje to doskonały temat do pierwszych rozmów. Z jednej strony daje uczniom szansę na podzielenie się radosnymi doświadczeniami, z drugiej – stanowi naturalny pomost między beztroskim czasem odpoczynku a powrotem do szkolnych obowiązków.
Przede wszystkim możesz zachęcić dzieci do przygotowania krótkich prezentacji na temat ich wakacyjnych przygód. Poproś, by odniosły się szczególnie do tego, czego się nauczyły w czasie wakacji.
Innym pomysłem jest przeprowadzenie ankiety z pytaniami typu: „Najchętniej spędzam wakacje: a) w górach, b) nad morzem, c) nad jeziorem, d) w kurorcie turystycznym”. Taka aktywność może być punktem wyjścia do rozmów o preferencjach w sposobach spędzania wolnego czasu.
Dla starszych uczniów ciekawą propozycją może być stworzenie wakacyjnego memory. W tym projekcie każde z dzieci przygotowuje parę obrazków związanych z ich wakacjami – mogą to być miejsca, które odwiedzili, potrawy, których próbowali, czy aktywności, które podejmowali.
Zachęć do dzielenia się emocjami
Powrót do szkoły to nie tylko radość ze spotkania z przyjaciółmi, ale także niepokój związany z nowymi wyzwaniami. Dlatego istotne jest stworzenie przestrzeni, w której uczniowie będą mogli swobodnie wyrażać swoje uczucia.
W związku z tym warto rozpocząć od normalizacji emocji. Uświadamiaj uczniom, że ich uczucia – zarówno te pozytywne, jak i negatywne – są naturalne i zrozumiałe. Każda emocja to ważny komunikat, który pomaga orientować się w świecie wewnętrznym i zewnętrznym.
Pomocne mogą okazać się codzienne „check-in”, kiedy uczniowie mogą opowiadać, jak się czują w danym momencie, na przykład za pomocą kart z emocjami. Możesz również wprowadzić „Powakacyjnik” – specjalną kartę pracy, w której uczniowie zapisują swoje przemyślenia, obawy, plany i marzenia związane z nowym rokiem szkolnym.
Co ważne, przy dzieleniu się emocjami niezwykle istotne jest aktywne słuchanie. Kiedy uczeń dzieli się swoimi uczuciami, poświęć mu pełną uwagę. Dzięki temu poczuj...