Co powoduje, że jesteśmy nieszczęśliwi w pracy?
Patrick Lencioni w książce Trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia twierdzi, że każdego dnia miliony ludzi cierpią z powodu pracy, która sprawia, że stają się jedynie bardziej cyniczni, nieszczęśliwi, a nawet sfrustrowani. Każdy ma potrzebę bycia zauważonym i docenionym, potrzebę poczucia, że jego praca ma znaczenie i przynosi wymierne efekty, dlatego warto, by osoby zarządzające zespołami poddały dogłębnej analizie trzy oznaki pracy, która nie daje szczęścia, a także zastanowiły się, jak zbudować kulturę „spełnienia zawodowego”, co pozwoli im uniknąć sytuacji, w których ich pracownicy będą nieszczęśliwymi ludźmi.
Niewątpliwie pracownicy, którzy czują się spełnieni zawodowo, podejmują działania z większym zaangażowaniem czy wręcz z entuzjazmem oraz dbają o wysoką jakość wykonywanej przez siebie pracy. Są również otwarci i elastyczni, co przekłada się na to, że nie mają problemów, by przyjść do pracy wcześniej albo zostać dłużej. Co więcej, z własnej inicjatywy poszukują sposobów na poprawę jakości swojego działania. Ci pracownicy rzadko zmieniają miejsce zatrudnienia, ponieważ ich zadowolenie i poczucie spełnienia są jak magnes, który przyciąga ich do miejsca, w którym pracują.
Budowanie kultury satysfakcji i spełnienia powoduje wzrost konkurencyjności na rynku pracy. Poczucie sensu podejmowanych działań sprawia, że ludziom chce się chcieć i – co więcej – poszukują nieszablonowych rozwiązań, które wpływają na wzrost efektywności działań całego zespołu. Nie zawsze jednak pracodawcy i pracownicy wykorzystują szansę, by poczuć się szczęśliwymi, a tym, co utrudnia stworzenie środowiska pracy sprzyjającego poczuciu szczęścia, są zarówno przeszkody pracownicze, organizacyjne, jak i emocjonalne.
Przeszkody pracownicze związane są z przywiązywaniem nadmiernej wagi pracowników do wynagrodzenia lub ścieżki kariery. Gubią oni w ten sposób poczucie sensu tego, co robią na co dzień, a tym samym ich wydajność spada.
Przeszkody organizacyjne wynikają ze zbyt późnego reagowania osób decyzyjnych na trudną sytuację, co zazwyczaj skutkuje odejściem...