Niemal truizmem jest stwierdzenie, że współpraca, budowanie wspólnoty lub koalicji jest ze wszech miar korzystne. Osamotnienie odmienianie niemal przez wszystkie przypadki stało się w ostatnich dekadach niemal synonimem szkoły i edukacji. Badacze upatrują w nim przyczyn zjawiska określanego najczęściej jako teacher drop out, czyli „wypadaniem” z zawodu zwłaszcza nauczycieli na starcie zawodowym. Nie inaczej jest także z wypaleniem uczniowskim, które z roku na rok staje się coraz poważniejszym wyzwaniem. Osamotnienie w coraz bardziej zatomizowanym i transakcyjnym społeczeństwie widoczne jest, co oczywiste, w codziennej pracy dyrekcji i liderów edukacji. Niniejszy artykuł, będący pierwszym z cyklu, stanowi zatem próbę przekonania Czytelnika, że nikt nie jest samotną wyspą, a remedium – wspólnota i współpraca jest na wyciągnięcie ręki. Formalna przynależność do nieformalnej społeczności 8 milionów i 300 tysięcy osób z pewnością w tym pomoże. Tyle bowiem według szacunków liczy tzw. baza członkowska, czyli sumarycznie ujęta liczba osób przynależących do stowarzyszeń. W tej grupie należy uwzględnić członków co najmniej 1790 stowarzyszeń, które bezpośrednio działają jedynie na rzecz swojej lokalnej szkoły.
Ile w Polsce jest fundacji i stowarzyszeń?
Na podstawie danych gromadzonych przez Krajowy Rejestr Sądowy szacowana liczba organizacji pozarządowych w Polsce, czyli w pewnym uproszczeniu stowarzyszeń i fundacji, wynosi ok. 130 tysięcy. 97 tysięcy z nich to stowarzyszenia, a blisko 33 tysiące to fundacje. Jednak Główny Urząd Statystyczny w opublikowanych w grudniu 2023 r. danych za rok wcześniejszy przekonuje, iż „w 2022 r. w Polsce działało 103,4 tys. organizacji non-prof...