Motywacja w nauczaniu zdalnym

Edukacyjne inspiracje

Im dłużej trwa edukacja zdalna, tym mniejsze obserwujemy zaangażowanie uczniów w naukę. Na brak motywacji składają się m.in. przygnębienie związane z pandemią, trudności finansowe rodzin i kłopoty z połączeniami internetowymi. Nauczyciele mają trudne zadanie – pobudzić zaangażowanie i ciekawość uczniów. 

Brak motywacji uczniów do nauki nie jest nowym problemem i nie wiąże się tylko z edukacją online. Jest to jedna z najważniejszych trudności szkolnych. 

Nikt z nauczycieli nie był przygotowany do przejścia na nauczanie zdalne, a mimo to dają sobie z tym radę i wciąż poszukują nowych rozwiązań. Pomocne jest na pewno dzielenie się doświadczeniem i wzajemne wsparcie. Dużą rolę może odegrać dyrektor placówki, który inicjuje rozmowy z nauczycielami i docenia podjęte korzystne inicjatywy. 

Wielu nauczycieli uważa, że można motywować uczniów poprzez stosowanie nagród i kar – są to przeważnie stopnie szkolne. Część nauczycieli sądzi, że bez ocen uczniowie nie będą się uczyć. Człowiek jednak nie rodzi się z potrzebą otrzymywania stopni – to szkolna praktyka, która psuje wewnętrzną motywację uczniów. Polecam książkę Daniela H. Pinka Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację. Autor rozprawia się w niej z problemem wewnętrznej i zewnętrznej motywacji. Badania edukacyjne pokazują, że system oceniania stopniami działa przeciwnie, czyli szkodzi motywacji i hamuje proces uczenia się. W nauczaniu zdalnym wystawianie ocen straciło sens, a w konsekwencji stopnie jako nagrody i kary przestały działać. Trzeba szukać innych sposobów na motywowania wewnętrzne uczniów do nauki. 

Co sprzyja wewnętrznej motywacji?

Richard Ryan i Edward Deci zidentyfikowali trzy elementy, które wspierają rozwój wewnętrznej motywacji. Są to:

  • autonomia, 
  • ...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI