Brak motywacji uczniów do nauki nie jest nowym problemem i nie wiąże się tylko z edukacją online. Jest to jedna z najważniejszych trudności szkolnych.
Nikt z nauczycieli nie był przygotowany do przejścia na nauczanie zdalne, a mimo to dają sobie z tym radę i wciąż poszukują nowych rozwiązań. Pomocne jest na pewno dzielenie się doświadczeniem i wzajemne wsparcie. Dużą rolę może odegrać dyrektor placówki, który inicjuje rozmowy z nauczycielami i docenia podjęte korzystne inicjatywy.
Wielu nauczycieli uważa, że można motywować uczniów poprzez stosowanie nagród i kar – są to przeważnie stopnie szkolne. Część nauczycieli sądzi, że bez ocen uczniowie nie będą się uczyć. Człowiek jednak nie rodzi się z potrzebą otrzymywania stopni – to szkolna praktyka, która psuje wewnętrzną motywację uczniów. Polecam książkę Daniela H. Pinka Drive. Kompletnie nowe spojrzenie na motywację. Autor rozprawia się w niej z problemem wewnętrznej i zewnętrznej motywacji. Badania edukacyjne pokazują, że system oceniania stopniami działa przeciwnie, czyli szkodzi motywacji i hamuje proces uczenia się. W nauczaniu zdalnym wystawianie ocen straciło sens, a w konsekwencji stopnie jako nagrody i kary przestały działać. Trzeba szukać innych sposobów na motywowania wewnętrzne uczniów do nauki.
Co sprzyja wewnętrznej motywacji?
Richard Ryan i Edward Deci zidentyfikowali trzy elementy, które wspierają rozwój wewnętrznej motywacji. Są to:
- autonomia, ...