Postępowanie egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego to kluczowy moment w ścieżce zawodowej każdego nauczyciela, który wymaga solidnego przygotowania i spełnienia wielu określonych kryteriów. W ramach tej części artykułu omówimy szczegółowo proces egzaminacyjny, wymagania dokumentacyjne oraz czynniki, które mogą wpłynąć na ostateczny wynik postępowania. Zmienione regulacje wzbudzają mieszane odczucia, a nauczyciele i dyrektorzy mierzą się z nowymi wyzwaniami w codziennej pracy. Jakie aspekty są dziś decydujące w ocenie nauczyciela? I jak należy przygotować się do tego
kluczowego etapu?
Postępowanie egzaminacyjne na stopień nauczyciela mianowanego
Warunkiem nadania nauczycielowi początkującemu stopnia nauczyciela mianowanego jest:
- spełnienie wymagań kwalifikacyjnych;
- odbycie przygotowania do zawodu nauczyciela, a w przypadkach, o których mowa w art. 9fa ust. 11
- i 13 oraz art. 9g ust. 7b – także dodatkowego przy-
- gotowania do zawodu nauczyciela, podczas któ-
- rych nauczyciel doskonali umiejętności praktyczne oraz pogłębia wiedzę teoretyczną niezbędną do wykonywania zawodu nauczyciela;
- uzyskanie co najmniej dobrej oceny pracy w ostatnim roku odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela, a w przypadkach, o których mowa w art. 9fa ust. 11 i 13 oraz art. 9g ust. 7b – w ostatnim roku odbywania dodatkowego przygotowania do zawodu nauczyciela;
- uzyskanie pozytywnej opinii o przeprowadzonych zajęciach, o której mowa w art. 9fa ust. 8;
- zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną, podczas którego sprawdza się spełnianie przez nauczyciela wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela.
Z kolei zakres wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnego realizowania obowiązków nauczyciela, których spełnianie jest sprawdzane przez komisję egzaminacyjną podczas egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego, obejmuje:
- znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał przygotowanie do zawodu nauczyciela;
- umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej;
- umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów i indywidualizowania nauczania;
- umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki;
- znajomość środowiska uczniów oraz umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego i współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych;
- umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych.
W trakcie postępowania komisja egzaminacyjna zapoznaje się z opinią o przeprowadzonych zajęciach, oceną pracy nauczyciela oraz przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego:
- odpowiada na pytania członków komisji egzaminacyjnej dotyczące wymagań kwalifikacyjnych;
- wykazuje się umiejętnością rozwiązania wskazanego przez komisję egzaminacyjną problemu związanego z wykonywaną pracą.
Należy zauważyć, że w trakcie egzaminu zapewnia się nauczycielowi również dostęp do aktualnych aktów prawnych!
W skład komisji egzaminacyjnej obecnie...