Możliwość ta wynika z przepisów prawa oświatowego opisujących cechy, jakimi musi się charakteryzować szkoła czy przedszkole publiczne, a zatem są to takie cechy, których niepubliczna jednostka spełniać nie musi, nie zostały bowiem do niej przypisane. Na przykład zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej jako u.p.o.) przedszkolem publicznym jest przedszkole, które:
- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje.
Zgodnie z kolei z art. 14 ust. 1 u.p.o. szkoła publiczna:
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania;
- przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających wymagane kwalifikacje;
- realizuje programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – również podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego albo podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego,
- realizuje ramowy plan nauczania;
- realizuje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, o których mowa w rozdziałach 3a i 3b ustawy o systemie oświaty.
Pojęcie bezpłatnego nauczania występuje zatem w odniesieniu zarówno...