Nowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020

Zgodnie z prawem

Ministerstwo Edukacji Narodowej oficjalnie ogłosiło pismem z dnia 3 lipca 2019 r. obowiązujące w roku szkolnym 2019/2020 kierunki realizacji polityki oświatowej państwa. Co do zasady pismo takie nie ma charakteru obowiązującego aktu prawnego w dosłownym rozumieniu, jednak zawiera istotne wytyczne stanowiące podstawę do planowania dydaktycznego, opracowywania planów nadzoru pedagogicznego, planów pracy oraz innych działań nauczycieli, a zwłaszcza dyrektorów szkół i placówek w ramach sprawowanej funkcji kierowniczej. 

Z analizy wskazanych zapisów jednoznacznie wynika, że rząd konsekwentnie realizuje zadanie polegające na wzmacnianiu tak wychowawczej, jak i profilaktycznej funkcji polskiej szkoły oraz podejmuje wyzwanie odbudowy postaw patriotycznych wśród uczniów.

Pełnomocnik rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły

Dowodem na to, jak bardzo ważną rangę przypisuje się obecnie kwestii wychowania młodego pokolenia, jest powołanie z dniem 1 lipca 2019 r. Pełnomocnika Rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły, który jednocześnie został powołany na stanowisko Sekretarza Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej1. Na stanowisko pełnomocnika została powołana Iwona Michałek. Do jej zadań należy: 

  • analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w szczególności przepisów prawa i rozwiązań dotyczących wspomagania przez szkołę i placówkę wychowawczej roli rodziny;
  • analiza propozycji zgłaszanych przy „okrągłym stole” edukacyjnym w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki;
  • przygotowanie propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, w tym projektów programów rządowych w zakresie wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki oraz profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Priorytety w polskiej edukacji

W roku szkolnym 2019/2020 priorytetami w polskiej edukacji będzie sześć podstawowych zagadnień, a mianowicie: 

  • profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych,
  • wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych,
  • wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych,
  • rozwijanie matematycznych kompetencji uczniów,
  • rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego,
  • tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego.

W taki sposób wyznaczone zostały jednocześnie główne kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego. Kierunki te stanowią istotny wyznacznik do planowania przez dyrektorów podobnych działań w szkołach i placówkach oświatowych. 

Kontrola działań w szkole

Główne obszary działań w zakresie kontroli będą wyznacza...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI