Program wychowawczo-profilaktyczny w szkole. Klucz do zdrowego i bezpiecznego rozwoju uczniów oraz narzędzie do jawnego działania szkoły dla dobra całej społeczności szkolnej

W praktyce

Program wychowawczo-profilaktyczny w szkole jest narzędziem wspierającym zdrowy rozwój dzieci i młodzieży. Jego głównym celem jest zapobieganie negatywnym zjawiskom społecznym, wspieranie zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów oraz promowanie wartości i postaw sprzyjających harmonijnemu współżyciu w społeczności szkolnej i poza nią.

W Polsce wytyczne dotyczące programów wychowawczo-profilaktycznych w szkołach regulują przede wszystkim następujące przepisy prawa:

  • ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.), która w art. 26 określa obowiązek opracowania i realizacji programów wychowawczo-profilaktycznych przez szkoły i placówki oświatowe,
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2017 r., poz. 356) określające ramy programowe oraz cele wychowawczo-profilaktyczne, które powinny być realizowane na poszczególnych etapach edukacyjnych,
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591), które dotyczy organizacji i form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych,
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. z 2018 r., poz. 467).
     

Głównymi celami programu wychowawczo-profilaktycznego są promowanie zdrowia fizycznego i psychicznego poprzez zachęcanie uczniów do prowadzenia zdrowego stylu życia, regularnej aktywności fizycznej oraz dbania o zdrowie psychiczne; zapobieganie uzależnieniom poprzez edukację na temat szkodliwości substancji psychoaktywnych, takich jak: narkotyki, alkohol  i papierosy, oraz promowanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu; rozwijanie umiejętności społecznych, nauczanie umiejętności interpersonalnych, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów i współpracy w grupie; wspieranie rozwoju emocjonalnego – w tym zakresie ważna jest pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu siebie, rozwijanie empatii i umiejętności rozpoznawania oraz wyrażania emocji. 
Bezpieczeństwo w szkole rozumiane jest jako kształtowanie postaw odpowiedzialnych i przeciwdziałanie przemocy oraz cyberprzemocy.

Jak wygląda proces przy

...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu dotacji, prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz organy kontrolujących rozliczanie dotacji oświatowych.

artykułów online
12 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
120 numerów archiwalnych
190 dokumentów online
25 autorów – specjalistów
Forum Placówek Niepublicznych • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI