Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej od 1 września 2019 roku

Organizacja pracy placówki

Od 1 września 2019 r. zmienione będą zasady, na podstawie których niepubliczne przedszkola, szkoły i placówki będą zobowiązane do udzielania uczniom i wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obecnie niepubliczne jednostki oświaty są już zobowiązane do odpowiedniego stosowania wybranych regulacji prawnych dotyczących kształcenia specjalnego i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej skierowanych do jednostek publicznych. Jednak z początkiem kolejnego roku szkolnego zakres ten ulegnie rozszerzeniu.

Zasady stosowane do 31 sierpnia 2019 r. W obecnym stanie prawnym przepis art. 177 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (dalej: upo.) wskazuje zakres regulacji prawnych odnoszących się do kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego w jednostkach publicznych, które w sposób odpowiedni są obowiązane stosować również niepubliczne jednostki oświaty. Obecnie są one obowiązane do odpowiedniego stosowania:

  • art. 127 ust. 1–3 upo.,
  • przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 upo.

Przy czym zgodnie z art. 127 ust. 1–3 upo., do których odsyła niepubliczne jednostki oświaty art. 177 upo.:

  1. kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i odpowiednich metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 upo.;
  2. indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub szkoły;
  3. uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Z kolei aktem wykonawczym, wydanym na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 upo., do którego odpowiedniego stosowania są obecnie obowiązane niepubliczne jednostki oświaty, jest rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Rozporządzenie to określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i op...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu dotacji, prawa oświatowego, zarządzania placówką i nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz organy kontrolujących rozliczanie dotacji oświatowych.

artykułów online
12 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
120 numerów archiwalnych
190 dokumentów online
25 autorów – specjalistów
Forum Placówek Niepublicznych • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI