Trudny uczeń w placówce niepublicznej – możliwe działania prawne dyrektora

Organizacja pracy placówki Otwarty dostęp

Coraz częściej wśród uczniów, nawet tych najmłodszych, można zaobserwować występowanie problemów emocjonalnych oraz zaburzeń zachowania, które w sposób istotny wpływają nie tylko na organizację nauczania, lecz także na bezpieczeństwo innych uczniów oraz nauczycieli. Jakimi narzędziami prawnymi dysponuje szkoła mająca problem z tzw. trudnym uczniem?

Podjęcie odpowiednich rozwiązań po analizie sytuacji

Jeśli wziąć pod uwagę to, jak różne mogą być przypadki, z którymi będzie mieć do czynienia dyrektor szkoły, nie sposób wskazać jednego sposobu postępowania, który sprawdzi się w każdych okolicznościach. Istnienie odpowiednich przepisów prawa nie rozwiązuje wszystkiego. Równie istotne jest to, z jakimi dysfunkcjami mierzy się uczeń, czy możliwe jest nawiązanie współpracy z rodzicami w celu rozwiązania zaistniałego problemu, jakie jest nastawienie kadry nauczycielskiej, a także – czy uczeń stwarza realne zagrożenie dla zdrowia innych osób, np. agresywnym postępowaniem. Dlatego też wszelkie decyzje powinny być poprzedzone analizą problemu, która nie tylko pozwoli na skuteczne udzielenie pomocy uczniowi z trudnościami, lecz także umożliwi bezproblemowe prowadzenie zajęć z pozostałymi uczniami. Konieczny będzie również udział nauczycieli specjalistów, których wiedza pozwoli prawidłowo zdiagnozować danego ucznia, a co za tym idzie – podjąć odpowiednie środki zaradcze.
W przypadku tzw. trudnego ucznia należy również pamiętać o podstawowych zasadach polskiego systemu oświaty, zgodnie z którymi:

  • uczniom niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie oraz zagrożonym niedostosowaniem społecznym należy zapewnić możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
  • treści, metody i organizacja nauczania powinny być dostosowane do możliwości psychofizycznych uczniów, należy im ponadto zapewnić możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
  • w szkole powinny być utrzymane bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki.

Chociaż szkoła niepubliczna może zdecydować się na rozwiązanie współpracy z rodzicami trudnego ucznia, być może zanim podejmie ten krok, wspólnie z rodzicami postanowi mu pomóc. Należy zatem rozważyć potencjalne ryzyko, jakie stwarza dla innych osób obecność takiego ucznia w szkole, oraz możliwości udzielania mu wsparcia.

POLECAMY

Udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pierwszą formą pomocy, która może zostać udzielona także uczniowi nieposiadającemu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Podstawowe zasady jej udzielania zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z art. 177 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe szkoły niepubliczne również są zobligowane do stosowania regulacji tego rozporządzenia. Udzielana w szkole pomoc psychologi...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI