Dołącz do czytelników
Brak wyników

Organizacja pracy placówki

25 listopada 2021

NR 89 (Listopad 2021)

10 zasad przygotowania do fundraisingu

0 102

Planowanie w fundraisingu to klucz do osiągnięcia sukcesu – z pewnością potwierdzi to każdy zawodowy fundraiser, a jest ich w Polsce około 400. Podpowiadamy więc Państwu 10 uniwersalnych zasad, których sumienne przestrzeganie pozwoli dobrze  się przygotować do prowadzenia działalności fundraisingowej w placówce oświatowej.

Fundraising jest dla człowieka!

Dale Carnegie – uznawany za jednego z najwybitniejszych ekspertów w zakresie samorozwoju oraz umiejętności interpersonalnych – w 1936 r. wydał książkę Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi. Grzbiet opatrzony takim tytułem dostrzec można na bibliotecznych półkach zdobiących ogromne zbiory milionerów, ludzi biznesu, a także w gabinetach przedstawicieli nauki, polityki i innych, których określić można mianem ludzi wpływowych. Biednemu, pochodzącemu z rolniczej rodziny Amerykaninowi wystarczyło zaledwie 316 stron, aby w krótkim czasie przekonać ponad 50 milionów ludzi do własnego pomysłu na ułożenie relacji z innymi. Książka stała się światowym bestsellerem i przyniosła Carnegiemu sławę i bogactwo. Obecnie można ją przeczytać w 37 językach, a pomimo upływu czasu zupełnie nic nie traci na swojej aktualności. Jedną z przyczyn, a jednocześnie tajemnic sukcesu jest wytypowanie sześciu sposobów na to, „by ludzie cię polubili”. Jako pierwszy sposób Carnegie podaje autentyczne zainteresowanie innymi ludźmi. Urzeczywistniające się na naszych oczach stare chińskie powiedzenie: „obyś żył w ciekawych czasach”, nie przynosi nam, jak mogłoby się zdawać, pozytywnej adrenaliny, radości z eksploracji i satysfakcji z bycia w centrum wydarzeń. Wręcz przeciwnie – doprowadza do wzrostu poczucia napięcia i niepewności. Stale rosnące tempo życia, coraz mniej możliwe (niestety) i trudniejsze oddzielanie życia zawodowego od osobistego, brak stabilizacji życiowej – to nie tylko prosta droga do wypalania zawodowego, o czym wszyscy powinni pamiętać, lecz przede wszystkim zupełna odwrotność pierwszego postulatu Carnegiego. Ustawienie w centrum zainteresowania człowieka i jego potrzeb brzmi niemal jak rewolucyjne hasło. Nie dla wyników, realizacji wskaźników ani poprawy warunków – fundraising jest dla człowieka. A wspominając wartego nieustającego przywoływania Janusza Korczaka, należy przypomnieć, że nie ma dzieci – są ludzie. Tym samym pierwszym krokiem, który doprowadzi nas do pełnej fundraisingowej gotowości, jest skupienie się na uczniach i ich potrzebach. Wszystkie działania, cała energia i kreatywność powinny służyć właśnie im. W fundraisingu realizowanym w organizacjach pozarządowych do określenia osób, których obejmuje się pomocą, zazwyczaj używa się słowa „beneficjenci”. Warto czasem stosować je też w odniesieniu do własnych uczniów – beneficjentów naszej troski. 

Pamiętaj, to nie Ameryka

Elementy fundraisingu – choć nieuświadomionego, czasem zbyt beztroskiego i spontanicznego – obecne są w polskiej oświacie od wielu lat. Warto więc sięgać do wzorców sprawdzonych i uwzględniających lokalne uwarunkowania. Nie oznacza to jednak, że całe „know how” silnie związane z krajami posiadającymi znacznie dłuższe i bogatsze fundraisingowe tradycje niż Polska należy od razu wyrzucić do kosza. Praktyka postępowania tysięcy szkół z USA, Wielkiej Brytanii czy Australii to nieocenione źródło wiedzy i inspiracji, które poddane odpowiednio krytycznej analizie na pewno ułatwi rozpoczęcie przygody z fundraisingiem także nad Wisłą. Jednak, jak zwykle, należy wystrzegać się pułapek błędnego wnioskowania. Popularne za oceanem penny war, czyli tzw. wojna o pieniądze, to konkurs, który polega na rywalizacji dwóch lub więcej klas w zbieraniu monet. Zwycięża ta klasa, która zbierze monety o wyższym nominale. I gdy po przeczytaniu kilku inspirujących amerykańskich książek o fundraisingu (a jest ich naprawdę wiele) postanowimy zorganizować pierwsze w Polsce, wyjątkowo huczne i odświętne penny war, z którego dochód przeznaczymy na szczytny dobroczynny cel, to z pewnością zmobilizowanie uczniów i rodziców nie będzie tak łatwym zadaniem, jak w przypadku akcji Góra Grosza. Ta bowiem odbędzie się już po raz 22., a część rodziców doskonale pamięta swój udział w niej w czasach, gdy sama chodziła jeszcze do szkoły. To pierwsza pułapka – oderwanie od otaczającej rzeczywistości i społecznego uwarunkowania. Druga natomiast wynika ze zjawiska wprost odwrotnego – załamania rąk i stwierdzenia: „u nas tego po prostu nie da się zrobić”. A każdego roku na adresy sekretariatów różnych szkół w całym kraju fundacja „Rak’n’Roll. Wygraj życie!” wysyła podziękowania dla uczennic, które włączyły się w akcje, zdecydowały się ściąć i oddać swoje długie, co najmniej 25-centymetrowe włosy na peruki dla dziewcząt i kobiet po chemioterapii. W akcji uczestniczą także szkoły podstawowe, a postawa uczennic przywiązujących dużą wagę do wyglądu to nie tylko gest solidarności, lecz także wyraz niespotykanego oddania się pomocy innym. Z podręcznego słownika należy więc natychmiast usunąć: „tego nie da się zrobić”. 

POLECAMY

10 zasad planowania fundraisingu

Każdy zawodowy fundraiser – a jest ich w Polsce około 400 - wie, że pewniejsze od śmierci i podatków jest tylko planowanie w fundraisingu. Dzięki temu możemy wyznaczyć 10 uniwersalnych zasad, których sumienne przestrzeganie sprzyja osiągnięciu sukcesu.

Pierwszym krokiem, który doprowadzi nas do pełnej fundraisingowej gotowości, jest skupienie się na uczniach i ich potrzebach. Wszystkie działania, cała energiai kreatywność powinny służyć właśnie im. 

1. Myślenie z wyprzedzeniem sprawia, że zbiórka rozpoczyna się znacznie wcześniej, niż jest publicznie ogłoszona. Obowiązuje przy tym zasada: „im wcześniej zaczynamy, tym więcej pieniędzy możemy zebrać”. Jesienną zbiórkę pieniędzy planujemy już latem, aby spokojnie przygotować się na wszystkie możliwe warianty wydarzeń. Zbiórkę wiosenną opracowuje się tuż po Nowym Roku, aby wszyscy byli gotowi do działania, gdy pojawi się pierwsze „mocarnej wiosny tchnienie”.

2. Fundraising to gra zespołowa, dla...

Artykuł dostępny dla Prenumeratorów.

Kup dostęp

Przypisy