Na podstawie art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub szkoły. Co do zasady przepis ten dotyczy publicznych jednostek oświaty, jednak zgodnie
z art. 177 ustawy Prawo oświatowe znajduje on zastosowanie także w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego oraz niepublicznych szkół i placówek. Szczegółowe kwestie związane z realizowaniem omawianego obowiązku zostały zamieszczone w rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Ten akt prawny oraz wynikające z niego zadania również obowiązują przedszkola i szkoły niepubliczne (o czym przesądza ww. art. 177 ustawy Prawo oświatowe).
W jaki sposób inicjowane jest indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie?
Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2019 r. wskazuje, że indywidualne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Orzeczenia te wydawane są na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Na podstawie § 14 rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola. W orzeczeniu tym zespół specjalistów poradni psychologiczno-pedagogicznej powinien określić:
- ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka wynikające z przebiegu choroby lub procesu terapeutycznego,
- okres, w jakim zachodz...