6 aspektów organizacji nauczania indywidualnego

Organizacja pracy placówki

Zarówno szkoły, jak i przedszkola niepubliczne muszą w odpowiedni sposób stosować przepisy prawa oświatowego dotyczące organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Z jakimi obowiązkami powinny się więc zmierzyć te jednostki oświaty?

Na podstawie art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub szkoły. Co do zasady przepis ten dotyczy publicznych jednostek oświaty, jednak zgodnie 
z art. 177 ustawy Prawo oświatowe znajduje on zastosowanie także w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego oraz niepublicznych szkół i placówek. Szczegółowe kwestie związane z realizowaniem omawianego obowiązku zostały zamieszczone w rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Ten akt prawny oraz wynikające z niego zadania również obowiązują przedszkola i szkoły niepubliczne (o czym przesądza ww. art. 177 ustawy Prawo oświatowe).

W jaki sposób inicjowane jest indywidualne przygotowanie przedszkolne lub indywidualne nauczanie?

Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2019 r. wskazuje, że indywidualne przygotowanie przedszkolne oraz indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania. Orzeczenia te wydawane są na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. 

Na podstawie § 14 rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 r. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola. W orzeczeniu tym zespół specjalistów poradni psychologiczno-pedagogicznej powinien określić:

  • ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka wynikające z przebiegu choroby lub procesu terapeutycznego,
  • okres, w jakim zachodz...

Pozostałe 90% treści jest dostępne tylko dla Prenumeratorów.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI