Klimat szkoły jest rzeczywistością psychologiczną, przejawia się w relacjach między dziećmi a młodzieżą, w stosunkach między nauczycielami a uczniami, w sposobie zaangażowania uczniów w podejmowanie decyzji, w życzliwej współpracy oraz w uczestnictwie rodziców w życiu szkoły1.
Krzysztof Ostaszewski wskazuje cztery obszary klimatu społecznego:
- jakość relacji społecznych,
- cechy środowiska kształcenia i wychowania,
- bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne,
- charakter środowiska fizycznego.
Klimat szkoły jest więc wypadkową tego, w jaki sposób nauczyciele i uczniowie postrzegają środowisko szkolne i jak ono wpływa na ich zachowanie2.
Budowanie pozytywnego klimatu to niezwykle ważny, ale i trudny proces, w którym chodzi przede wszystkim o:
POLECAMY
- wzmacnianie relacji między nauczycielami a uczniami,
- wzmacnianie przynależności do szkoły,
- dbałość o bezpieczeństwo szkoły,
- dbałość o relacje międzyrówieśnicze,
- uczestnictwo uczniów w podejmowaniu decyzji dotyczących szkoły,
- motywację do nauki,
- przejrzyste kryteria oceniania,
- rozwój zainteresowań,
- rozwój motywacji prospołecznej,
- współpracę z rodzicami.
Sposoby na wzmacnianie relacji między nauczycielami a uczniami
Więzi łączące ludzi wymykają się algorytmom, gdyż każdy człowiek i każda grupa charakteryzują się niepowtarzalnym charakterem. Można jednak powiedzieć, że dążenie do zaspokajania potrzeb społecznych jest wpisane w naturę człowieka, a szkoła to idealne miejsce, by wszyscy czuli się tam szczęśliwi. Aby więc zaistniała edukacja, aby uczniowie pięli się wzwyż w swoim rozwoju osobniczym, powinny najpierw zaistnieć silne, trwałe, znaczące relacje – zarówno rówieśnicze, jak i te między dorosłymi a uczniami. Co konkretnie może je wywołać, a potem wzmocnić i utrwalić?
1. Projekt: „Kiedy nauczyciele byli mali…”
Z okazji Dnia Dziecka albo Dnia Edu...